Váš nákupní košík: prázdný Přihlášení obchod@sagit.cz
442
Ministerstvo dopravy a spojů stanoví podle § 66 odst. 5 zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění zákona č. 77/2002 Sb., (dále jen "zákon") k provedení § 49 odst. 3 písm. d) a e) zákona:
Vyhláška č. 361/2001 Sb., o způsobu zjišťování mimořádných událostí v drážní dopravě, se mění takto:
1. Za § 1 se vkládá nový § 1a, který včetně nadpisu a poznámky pod čarou č. 1a) zní:
(1) Mimořádné události se rozdělují podle příčin, následků a příslušnosti ke zjišťování příčin a okolností jejich vzniku na:
a) | skupinu "A" - mimořádné události vzniklé v souvislosti s pohybem drážního vozidla, které měly za následek závažnou nehodu, |
b) | skupinu "B" - mimořádné události způsobené provozováním dráhy a drážní dopravy nezávisle na pohybu drážního vozidla, které měly za následek závažnou nehodu, |
c) | skupinu "C" - ostatní mimořádné události způsobené provozováním dráhy a drážní dopravy, které neměly za následek závažnou nehodu. |
(2) Závažnou nehodou se rozumí srážka drážního vozidla s jiným drážním vozidlem nebo překážkou na dopravní cestě dráhy, nebo vykolejení drážních vozidel, mající za následek nejméně jednu usmrcenou osobu nebo těžkou újmou na zdraví1a) u více než čtyř osob nebo značnou škodu na majetku.1) Za usmrcenou osobu se považuje osoba, která zemřela při mimořádné události nebo pokud při této mimořádné události došlo k postižení zdraví, na jehož následky osoba zemřela nejdéle do 30 dnů od mimořádné události.
(3) Evidenční přehledy o mimořádných událostech v drážní dopravě jsou pro účely této vyhlášky uvedeny v příloze č. 2 této vyhlášky.
1) | § 89 odst. 7 zákona č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění zákona č. 175/1990 Sb. a zákona č. 557/1991 Sb.". |
2. V § 3 odst. 3 se v poslední větě za slova "v příloze" doplňují slova "č. 1". | |
3. § 4 zní: |
(1) Vznik mimořádné události při provozování dráhy nebo drážní dopravy oznamuje provozovatel dráhy nebo dopravce podle činnosti vykonávané v rámci předmětu podnikání Drážní inspekci bez zbytečného odkladu po zjištění skutečností podle odstavce 2.
(2) V oznámení předaném Drážní inspekci telefonicky nebo formou elektronického dálkového připojení nebo telekomunikačním zařízením (dálnopis, fax) se uvede datum, čas a místo vzniku mimořádné události, její stručný popis a následky, tj. počet usmrcených a zraněných osob, předběžná škoda a předpokládaná doba omezení nebo zastavení drážní dopravy.".
4. V § 5 odstavec 1 zní:
"(1) Provozovatel dráhy a dopravce pověřují svého zaměstnance odborně způsobilého k činnosti vykonávané v rámci předmětu podnikání k zajištění místa mimořádné události a k pořízení dokumentace stavu obsluhy dráhy a organizace drážní dopravy, stavu stavby dráhy, stavby na dráze a drážního vozidla v souvislosti se vznikem mimořádné události a příčinou události. Na požádání zaměstnanců Drážní inspekce jim pověření zaměstnanci provozovatele dráhy a dopravce umožní nahlížet do dokladů o zjištěných poznatcích ve vztahu k použitým technologickým postupům při provozování dráhy a drážní dopravy, ke stavu stavby dráhy, stavby na dráze a drážního vozidla v souvislosti se vznikem mimořádné události a její povahou (např. do záznamů výpovědí zaměstnanců, vyhodnocení elektronických záznamů o činnosti zařízení, dokladů o zjištěném stavu určeného technického zařízení, zápisů o stavu zařízení, protokolů o měření) a na místě vyřizují jejich dožádání.".
5. V § 5 odst. 2 se ve větě první za slova "činných v trestním řízení" vkládají slova "a zaměstnance Drážní inspekce" a za slova "provozovatele dráhy nebo dopravce" se vkládají slova "nebo zaměstnance Drážní inspekce".
6. V § 6 se vkládají nové odstavce 1 a 2, které znějí:
"(1) Drážní inspekce zjišťuje příčiny a okolnosti vzniku mimořádných událostí v drážní dopravě na dráze celostátní, regionální a na vlečce u skupin "A" a "B". Přitom provádí dozor nad činností provozovatele dráhy a dopravce podle odstavce 3 a působí nezávisle na drážním správním úřadu a orgánech činných v trestním řízení.
(2) Drážní inspekce může převzít též zjišťování příčin a okolností vzniku mimořádných událostí v drážní dopravě v uvedeném rozsahu:
a) | ve skupinách "A" a "B" na dráze speciální, tramvajové, trolejbusové a lanové, |
b) | ve skupině "C" na všech dráhách, |
jestliže |
1. | jejich příčina se opakuje a je v přímé souvislosti s nedostatky v systému organizačního nebo technického zajišťování bezpečného provozování dráhy a drážní dopravy, | |
2. | mimořádná událost má vliv na bezpečné provozování dráhy a drážní dopravy na celé dráze, nebo jde-li o mimořádnou událost ve skupině "C", která by mohla vést za změněných podmínek k závažné nehodě, | |
3. | u mimořádné události o zjištění příčin a okolností vzniku požádal provozovatel dráhy, dopravce nebo drážní správní úřad.".Dosavadní odstavce 1 až 6 se označují jako odstavce 3 až 8. |
7. V § 6 odst. 4 se slova "odstavce 3" nahrazují slovy "odstavce 5".
8. V § 6 odst. 5 se ve větě první slova "odstavce 4" nahrazují slovy "odstavce 6" a ve větě druhé se za slova "na vědomí" vkládají slova "Drážní inspekci a".
9. V § 6 odst. 6 se slova "odstavců 1 až 5" nahrazují slovy "odstavců 1 až 7".
10. V § 6 se doplňuje odstavec 9, který zní:
"(9) Zaměstnanci Drážní inspekce při zjišťování příčin a okolností vzniku mimořádné události v drážní dopravě na místě jejího vzniku a při jejich vyhodnocování postupují v souladu s ustanoveními § 5 a 6, zejména provádějí dozor nad správností a úplností postupu provozovatele drah a dopravce při zjišťování příčin a okolností vzniku události a vyhodnocují zjištěné poznatky.".
11. V § 7 se doplňuje odstavec 3, který zní:
"(3) Drážní inspekce je oprávněna si vyžádat u provozovatele dráhy a dopravce podle činnosti vykonávané v rámci předmětu podnikání a podle povahy mimořádné události odstranění a nápravu zjištěných nedostatků, jejich příčin a škodlivých následků, nebo uložit opatření k jejich odstranění a nápravě. Na základě tohoto vyžádání přijme provozovatel dráhy a dopravce s přihlédnutím k vyhodnocení příčin vzniku mimořádné události a zjištěné odpovědnosti odpovídající opatření k předcházení mimořádným událostem a zajišťuje pravidelnou kontrolu jejich plnění, popřípadě zajistí plnění opatření určených Drážní inspekcí.".
12. V § 8 se doplňuje odstavec 6, který zní:
"(6) Provozovatel dráhy a dopravce vede podle věcné příslušnosti jako součást opatření k předcházení mimořádným událostem evidenci jednotlivých mimořádných událostí, jejich příčin a následků. Na dráze celostátní a dráze regionální se vypracovává evidenční přehled za období kalendářního roku v rozsahu stanoveném v příloze č. 2 této vyhlášky a zasílá se do 90 dní po uplynutí kalendářního roku Drážní inspekci.".
13. V příloze se název "Drážní správní úřad" nahrazuje názvem "Drážní inspekce".
14. Dosavadní příloha se označuje jako příloha č. 1 a doplňuje se příloha č. 2, která zní:
"Příloha č. 2 k vyhlášce č. 361/2001 Sb.
Provozovatel dráhy, dopravce:
I. | Údaje o nehodách |
1. | Celkový a relativní počet1) nehod v následujících druzích: | |
| 1.1. | srážky drážních vozidel, včetně srážek s překážkami, které se vyskytnou v průjezdném průřezu; |
| 1.2. | vykolejení drážních vozidel; |
| 1.3. | střetnutí drážních a silničních vozidel na úrovňových přejezdech, včetně střetnutí drážních vozidel s chodci na úrovňových přejezdech; |
| 1.4. | případy, při kterých dojde k usmrcení nebo těžké újmě na zdraví osob způsobeným pohybujícími se vozidly; |
| 1.5. | požáry drážních vozidel. |
Poznámka: Bude brána v úvahu pouze primární nehoda, a to i tehdy, když následky sekundární události budou vážnější (například požár, který vznikne po vykolejení).
2. | Celkový a relativní počet1) osob, které byly usmrceny nebo utrpěly těžkou újmu na zdraví, podle druhu nehody, přičemž tyto osoby se rozdělují do následujících skupin: | ||
| 2.1. | cestující (rovněž ve vztahu k celkovému počtu osobokilometrů); | |
| 2.2. | zaměstnanci včetně zaměstnanců dodavatelů; | |
| 2.3. | uživatelé úrovňových přejezdů; | |
| 2.4. | neoprávněné osoby vyskytující se v obvodu dráhy; | |
| 2.5. | ostatní. |
II. | Údaje o ostatních mimořádných událostech
|
III. | Následky nehod |
1. | Celkové a relativní náklady1) všech nehod uvedené v korunách, v nichž se zahrnují, jsou-li vyčísleny, následující náklady: | |
| 1.1. | náhrady při usmrcení a zranění osoby; |
| 1.2. | náhrady za ztráty nebo škody na majetku cestujících, zaměstnanců nebo třetích stran, včetně náhrady škod způsobených na životním prostředí; |
| 1.3. | náklady uvedení do původního stavu nebo pořízení stejné nebo obdobné věci u poškozených vozidel a součástí dopravní cesty; |
| 1.4. | náklady za zpoždění, narušení a přesměrování drážní dopravy, včetně dodatečných nákladů pro zaměstnance a snížení příjmů z příčiny ztráty dobrého jména. |
Poznámka: Z uvedených nákladů se odečítají náhrady za odškodnění nebo kompenzace obdržené od třetích stran, jako jsou např. řidiči motorových vozidel účastnící se v dopravních nehodách na úrovňových přejezdech. Náhrady obdržené formou vyplacených pojistek v rámci pojistných smluv uzavřených dopravci nebo provozovateli drah se neodečítají.
2. | Celkový a relativní počet pracovních hodin zaměstnanců provozovatele dráhy, dopravce nebo jejich dodavatelů, neodpracovaných pro překážky v práci jako následek závažných nehod, vzniklých ve sledovaném období. |
1) | Relativní počet se zjistí jako podíl celkové hodnoty v položce a hodnoty vlakových (provozních) kilometrů na dráze celkem za sledované období.". |
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2003.
Ministr:
Ing. Šimonovský v. r.
Sagit, a. s.
Rozsáhlý soubor 23 předpisů v úplném znění je rozdělen od pěti kapitol: územní samospráva, úředníci územních samosprávných celků, obecní policie, územně správní členění státu, ostatní předpisy. Velké změny ... pokračování
Cena: 187 KčKOUPIT
Lukáš Habich, Petr Stein, Kateřina Hlaváčová - Wolters Kluwer ČR, a.s.
Cílem kolektivní monografie Policejní právo je poskytnout odborný výklad působnosti, pravomoci policejních institucí a mezí, ve kterých může být tato policejní pravomoc vykonávána. Po nezbytném teoretickém vymezení se již další výklad výhradně zaměřuje na právní předpisy ... pokračování
Cena: 439 KčKOUPIT
Martin Šolc - Wolters Kluwer ČR, a.s.
Kniha se zabývá doposud jen okrajově zpracovaným tématem (zejména občanskoprávní) odpovědnosti za újmu na zdraví a životě vzniklou v důsledku provádění nových lékařských metod. Platné české právo tuto problematiku upravuje pouze v rámci institutu ověřování dosud nezavedené metody, ... pokračování
Cena: 659 KčKOUPIT
Sbírka zákonů | |||
číslo | / | ||
/ | |||
Sbírka mezinárodních smluv | |||
číslo | / | ||
/ | |||
Finanční zpravodaj | |||
číslo | / | ||
/ |
Sbírka zákonů a mezinárodních smluv | |
Poslední právní akt: | 146 |
Finanční zpravodaj | |
Poslední číslo vydané MF: | 6 |
Poslední předpis: | 7 |
Stav k 21. 5. 2025 |
Nakladatelství Sagit, a. s.
Horní 457/1, 700 30 Ostrava-Hrabůvka
Společnost je zapsaná v obchodním
rejstříku vedeném KS v Ostravě,
oddíl B, vložka 3086.
IČ: 277 76 981
DIČ: CZ27776981
Zásilkový obchod: 558 944 614
Předplatné ÚZ: 558 944 615
Software: 558 944 629
Knihkupci: 558 944 621
Inzerce: 558 944 634
Zásilkový obchod: obchod@sagit.cz
Předplatné ÚZ: predplatne@sagit.cz
Software: software@sagit.cz
Knihkupci: knihkupci@sagit.cz
Inzerce: inzerce@sagit.cz