Váš nákupní košík:  prázdný Přihlášení obchod@sagit.cz

Navigace:  Úvod  »  Předpisy

Pokyn D-184, důsledky vymáhání peněžních prostředků daňového dlužníka na účtu účastníka stavebního spoření u stavební spořitelny
Znění účinné od 13. 10. 1998 dosud.

Přehled účinností

POKYN D-184
Ministerstva financí
čj. 254/69 335/1998,
důsledky vymáhání peněžních prostředků daňového dlužníka
na účtu účastníka stavebního spoření u stavební spořitelny

 Vzhledem k dynamice rozvoje stavebního spoření a na to navazující stále častější využívání daňové exekuce k vymáhání peněžních prostředků na účtu účastníka stavebního spoření u stavební spořitelny (dále jen "účet účastníka stavebního spoření"), se vyskytují problémy, které dosavadní praxe neznala a tedy nemusela řešit. V návaznosti na ustanovení zákona č. 96/1993 Sb., o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákona č. 96/1993 Sb."), zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "ZSDP"), stanovuje ministerstvo financí následující postup správce daně při odstraňování důsledků neoprávněného vymáhání peněžních prostředků daňového dlužníka z účtu účastníka stavebního spoření.

I. Obecná část:

Provedením daňové exekuce přikázáním pohledávky na peněžní prostředky daňového dlužníka na účtu u banky, kterou jsou postiženy peněžité prostředky na účtu účastníka stavebního spoření u stavební spořitelny, vznikají v návaznosti na ustanovení zákona č. 96/1993 Sb. specifické problémy. Tyto problémy se ještě zvýrazní, pokud došlo k neoprávněnému vymáhání nebo byla-li daňová exekuce zrušena..

1) Daňovou exekucí vedenou na peněžní prostředky daňového dlužníka na účtu účastníka stavebního spoření nelze spolu s vloženými peněžními prostředky postihnout i zálohu státní podpory, která je na účtu účastníka stavebního spoření pouze evidována podle § 12 odst. 1 zákona č. 96/1993 Sb., pokud ke dni odepsání peněžních prostředků daňového dlužníka z účtu účastníka stavebního spoření ještě nevznikl nárok na její výplatu.

2) Dojde-li v důsledku provedené daňové exekuce k čerpání peněžních prostředků daňového dlužníka z účtu účastníka stavebního spoření přede dnem vzniku nároku na výplatu státní podpory, zaniká dnem odepsání peněžních prostředků z účtu účastníka stavebního spoření nárok na výplatu státní podpory evidované na tomto účtu. Spořitelna je povinna zálohu státní podpory evidovanou na účtu vrátit ministerstvu financí.

3) Ode dne, kdy na základě provedené daňové exekuce spořitelna vyplatí (převede) peněžní prostředky správci daně, počíná nově běžet doba, stanovená v § 12 odst. 2 zákona č. 96/1993 Sb., po jejímž splnění vzniká nárok na výplatu státní podpory.

Výše uvedené závěry se opírají o ustanovení § 12 odst. 2 zákona č. 96/1993 Sb., z něhož lze dovodit, že dispozice s vkladem může být i nedobrovolná. V případě daňové exekuce přikázáním pohledávky na peněžní prostředky daňového dlužníka na účtu vedeného u stavební spořitelny jde o nucené snížení finančních prostředků účastníka stavebního spoření na účtu u stavební spořitelny v důsledku projevu jeho vůle nezaplatit daňový nedoplatek, přičemž účastník stavebního spoření musel vědět, že splacení nedoplatku může být vykonáno přikázáním pohledávky na jeho peněžní prostředky na účtu vedeném u stavební spořitelny.

II. Postup správce daně při odstraňování důsledků neoprávněného vymožení peněžních prostředků z účtu účastníka stavebního spoření:

Byla-li daňová exekuce zrušena nebo prokáže-li se, že bylo vymáháno neoprávněně a jestliže na základě oznámení o nabytí právní moci exekučního příkazu již byly peněžní prostředky daňového dlužníka z účtu účastníka stavebního spoření převedeny na účet správce daně, postupuje se následovně:

 1) Vymožené peněžní prostředky, které jsou na depozitním účtu správce daně a nebyly ještě poukázány na úhradu daňového nedoplatku na osobním daňovém účtu daňového dlužníka, vrátí správce daně daňovému dlužníkovi.

2) Byly-li vymožené peněžní prostředky již poukázány na úhradu daňového nedoplatku na osobním daňovém účtu daňového dlužníka, pohlíží se na tyto prostředky jako na platbu podle § 59 ZSDP. Vznikl-li touto platbou přeplatek, nakládá se s ním podle ustanovení § 64 ZSDP.

3) Pokud však bylo prokázáno, že bylo vymáháno neoprávněně ještě v průběhu dalšího vymáhání, postupuje se podle ustanovení odst. 10 § 73 ZSDP.

4) Na základě žádosti daňového dlužníka správce daně vydá osvědčení pro ministerstvo financí a stavební spořitelně, v němž osvědčí neoprávněnost vymáhání nebo zrušení daňové exekuce, která měla za následek vrácení zálohy státní podpory evidované na účtu účastníka stavebního spoření. Osvědčení se nevydává, bylo-li z účtu účastníka stavebního spoření neoprávněně vymáháno pouze zčásti nebo byla-li prováděná daňová exekuce zrušena jen částečně.

III. Obnovení počátku běhu doby nezbytné pro vznik nároku na výplatu státní podpory

1) Doručením osvědčení, uvedeného v bodě II odst. 4, se za počátek běhu doby nezbytné pro vznik nároku na výplatu státní podpory podle § 12 odst. 2 zákona č. 96/1993 Sb. považuje termín, od něhož byla doba počítána před provedením neoprávněného vymáhání nebo zrušené daňové exekuce.

2) K obnovení počátku běhu doby, nezbytné pro vznik nároku na výplatu státní podpory podle odst. 1 však nedochází, jestliže v dané době došlo k dispozici s účtem z jiného důvodu něž umožňuje § 12 odst. 2 zákona č. 96/1993 Sb.

IV. Náhrada škody

1) Byla-li v důsledku neoprávněného vymáhání nebo zrušené daňové exekuce způsobena škoda, rozhoduje se ve věcech její náhrady podle zákona č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem.

2) Náhrada skutečně přiznané škody bude zpravidla zahrnovat peněžní prostředky: 

a)ve výši zálohy státní podpory, na jejíž připsání by měl účastník stavebního spoření nárok, pokud by exekuce nebyla provedena,
b)ve výši úroků, které by mu byly spořitelnou připsány, pokud by exekuce nebyla provedena,
c)ve výši náhrady další skutečně přiznané škody, neuvedené pod písmeny a) a b).

 3) Náhrada škody podle bodu 2 písmeno a) nenáleží, bylo-li neoprávněně vymáháno pouze zčásti nebo byla-li prováděná daňová exekuce zrušena jen částečně.

(pozn. redakce: tento pokyn byl uveřejněn ve Finančním zpravodaji č. 1-2/1990)

 

Tato informace je poskytnuta bezplatně.

Jak začít...

Používání účetního průvodce MáDáti je zpoplatněno:

  • úhradou předplatného získáte na zvolenou dobu přístup k internetové i desktopové verzi průvodce MáDáti,
  • obě verze můžete používat současně.

 Další podmínky:

  • přístup k www se při platbě prostřednictvím platební brány otevře ihned po úhradě faktury; o otevření přístupu je uživatel informován e-mailovou zprávou,
  • daňový doklad obdrží uživatel poštou,
  • před uplynutím předplaceného období vám systém nabídne plynulé pokračování.

objednávka

Provozovatel

Nakladatelství Sagit, a. s.
Horní 457/1, 700 30 Ostrava-Hrabůvka
Společnost je zapsaná v obchodním
rejstříku vedeném KS v Ostravě,
oddíl B, vložka 3086.
IČ: 277 76 981
DIČ: CZ27776981

Telefony


Zásilkový obchod: 558 944 614
Předplatné ÚZ: 558 944 615
Software: 558 944 629
Knihkupci: 558 944 621
Inzerce: 558 944 634

E-maily


Zásilkový obchod: obchod@sagit.cz
Předplatné ÚZ: predplatne@sagit.cz
Software: software@sagit.cz
Knihkupci: knihkupci@sagit.cz
Inzerce: inzerce@sagit.cz

© 1996–2025 Nakladatelství Sagit, a. s. Všechna práva vyhrazena.