Váš nákupní košík: prázdný Přihlášení obchod@sagit.cz
169
Ministerstvo životního prostředí a Ministerstvo průmyslu a obchodu stanoví podle § 9 odst. 7, § 15 odst. 5 písm. a) a § 94 odst. 2 zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech, (dále jen „zákon“):
Tato vyhláška zapracovává příslušné předpisy Evropské unie1) a stanoví
a) | tuhé palivo z odpadu, které přestává být odpadem, |
b) | okamžik, kdy tuhé palivo z odpadu přestává být odpadem, |
c) | konkrétní účel, ke kterému smí být tuhé palivo z odpadu využíváno, |
d) | požadavky na odpad vstupující do procesu využití, při kterém vznikne tuhé palivo z odpadu, |
e) | postup zpracování odpadu v rámci procesu využití, během kterého vznikne tuhé palivo z odpadu, |
f) | kvalitativní kritéria, která musí tuhé palivo z odpadu splnit, aby přestalo být odpadem, |
g) | požadavky na vzorkování a zkoušení, |
h) | náležitosti průvodní dokumentace, |
i) | některé požadavky na informace o odpadu, který je předáván do zařízení určeného k využití odpadů, v němž se vyrábí tuhé palivo z odpadu, a o původci tohoto odpadu a |
j) | některé požadavky na vedení průběžné evidence o nakládání s odpady v zařízení určeném k využití odpadů, v němž se vyrábí tuhé palivo z odpadu. |
(1) Tuhé palivo z odpadu přestává být odpadem, pokud
a) | je vyrobeno pouze z ostatních odpadů, se kterými není možné nakládat vhodnějším způsobem v souladu s hierarchií odpadového hospodářství a které zároveň splňují podmínky pro uvedení na trh podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1021 ze dne 20. června 2019 o perzistentních organických znečišťujících látkách, | ||||||||
b) | splňuje požadavky na tuhé alternativní palivo pro některou ze tříd uvedených v technické normě ČSN EN ISO 21640 Tuhá alternativní paliva – Specifikace a třídy, | ||||||||
c) | je vyrobeno ve stacionárním zařízení k využití odpadu, které je provozováno na základě povolení provozu zařízení podle § 21 odst. 2 zákona a v souladu s normou ČSN EN 15358 Tuhá alternativní paliva – Systémy managementu kvality – Specifické požadavky pro jejich použití při výrobě tuhých alternativních paliv, | ||||||||
d) | ze zařízení k využití odpadu podle písmene c) se předá do spalovacího stacionárního zdroje o celkovém jmenovitém tepelném příkonu vyšším než 20 MW, do spalovny odpadu nebo do rotační pece na výrobu cementářského slínku nebo rotační, šachtové nebo jiné pece na výrobu vápna, v kterých se energeticky využije a které splňují následující podmínky:
| ||||||||
e) | při energetickém využití ve stacionárních zdrojích podle písmene d) jsou pro spalování tuhého paliva z odpadu stanoveny a plněny stejné požadavky podle zákona o ochraně ovzduší5) a zákona o integrované prevenci3), včetně požadavků na nejlepší dostupné techniky6), jako by docházelo k tepelnému zpracování odpadu, a | ||||||||
f) | je konkrétně vymezeno jako materiál na vstupu v povolení provozu stacionárního zdroje podle písmene d), ve kterém bude používáno. |
(2) Tuhé palivo z odpadu přestává být odpadem v okamžiku fyzické přejímky do provozovny stacionárního zdroje podle odstavce 1 písm. d).
(1) Podmínky, na jejichž základě přestává být tuhé palivo z odpadu odpadem podle § 2, se neuplatní na tuhé palivo z odpadu, které je vyrobeno z biomasy, která je odpadem (dále jen „palivo z odpadní biomasy“).
(2) Palivo z odpadní biomasy přestává být odpadem, pokud
a) | je vyrobeno pouze z ostatních odpadů vymezených v tabulce č. 1.1 přílohy č. 1 k této vyhlášce, se kterými není možné nakládat vhodnějším způsobem v souladu s hierarchií odpadového hospodářství, | ||||||||
b) | splňuje definici biomasy ke spalování ve stacionárních zdrojích a požadavky na její spalování podle vyhlášky č. 415/2012 Sb., o přípustné úrovni znečišťování a jejím zjišťování a o provedení některých dalších ustanovení zákona o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů, | ||||||||
c) | splňuje nejvýše přípustný obsah škodlivin stanovený v tabulce č. 1.2 přílohy č. 1 k této vyhlášce při dodržení rozsahu stanovovaných polycyklických aromatických uhlovodíků uvedeného v tabulce č. 1.3 přílohy č. 1 k této vyhlášce; splnění těchto hodnot nesmí být dosaženo ředěním, | ||||||||
d) | je vyrobeno ve stacionárním zařízení k využití odpadu, které je provozováno na základě povolení provozu zařízení podle § 21 odst. 2 zákona a v souladu s normou ČSN EN 15358 Tuhá alternativní paliva – Systémy managementu kvality – Specifické požadavky pro jejich použití při výrobě tuhých alternativních paliv, a | ||||||||
e) | ze zařízení k využití odpadu podle písmene d) se předá do spalovacího stacionárního zdroje o celkovém jmenovitém tepelném příkonu vyšším než 5 MW, v kterém se energeticky využije a který splňuje následující podmínky:
|
(3) Pokud je palivo z odpadní biomasy vyrobeno pouze z odpadů vymezených v tabulce č. 1.4 přílohy č. 1 k této vyhlášce, které jsou rostlinným materiálem neznečištěným chemickými látkami, splnění kritéria podle odstavce 2 písm. c) se nevyžaduje.
(4) Palivo z odpadní biomasy přestává být odpadem v okamžiku fyzické přejímky do provozovny stacionárního zdroje podle odstavce 2 písm. e).
Obsahové náležitosti průvodní dokumentace tuhého paliva z odpadu, kterou musí být vybavena každá jednotlivá dodávka nejpozději v okamžiku výstupu ze zařízení, ve kterém je vyrobeno, jsou stanoveny v tabulkách č. 2.1 a 2.2 přílohy č. 2 k této vyhlášce. Průvodní dokumentace musí obsahovat také údaje pro specifikaci tuhých alternativních paliv podle přílohy A k technické normě ČSN EN ISO 21640 Tuhá alternativní paliva – Specifikace a třídy.
(1) Součástí údajů o odpadu, který je předáván do zařízení k využití odpadu určeného k výrobě tuhého paliva z odpadu podle § 2, musí být údaje o původci odpadu a o původu odpadu s odůvodněním, proč se má za to, že odpad splní podmínky pro uvedení na trh podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1021. V případě, že není možné na základě údajů o původu odpadu prokázat, že odpad splní podmínky pro uvedení na trh podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1021, musí být součástí údajů o odpadu údaje o obsahu perzistentních organických znečišťujících látek, jejichž obsah není možné vyloučit, včetně protokolů o vzorkování a zkouškách odpadu nebo jejich kopií.
(2) Součástí údajů o odpadu, který je předáván do zařízení k využití odpadu určeného k výrobě tuhého paliva z odpadu podle § 2 nebo 3, je zdůvodnění, proč s odpadem nelze nakládat jiným způsobem v souladu s hierarchií odpadového hospodářství.
Součástí průběžné evidence odpadů provozovatele zařízení k využití odpadu, ze kterého vystupují tuhá paliva z odpadu podle § 2 nebo 3, je u každého zaznamenaného údaje o výrobě tuhého paliva z odpadu jednoznačné identifikační číslo dodávky a kopie příslušné průvodní dokumentace. Ke každému záznamu o výrobě tuhého paliva z odpadu podle § 2 nebo 3 se do 1 týdne od předání dodávky připojí dokument vydaný provozovatelem stacionárního zdroje, který potvrzuje přijetí dodávky a obsahuje jednoznačnou identifikaci stacionárního zdroje, ve kterém se tuhé palivo z odpadu využije, jednoznačné identifikační číslo dodávky a hmotnost paliva dodaného v dodávce.
Požadavky na vzorkování a zkoušení pro účely ověření splnění požadavků na tuhé alternativní palivo některé ze tříd podle technické normy ČSN EN ISO 21640 Tuhá alternativní paliva – Specifikace a třídy a pro účely ověření splnění kritérií uvedených v § 3 odst. 2 písm. c) jsou stanoveny v příloze č. 3 k této vyhlášce.
Tato vyhláška byla oznámena v souladu se směrnicí Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/1535 ze dne 9. září 2015 o postupu při poskytování informací v oblasti technických předpisů a předpisů pro služby informační společnosti.
(1) Do 31. prosince 2023 se požadavky podle této vyhlášky neuplatní na tuhé palivo z odpadu, včetně paliva z odpadní biomasy, které je vyrobeno výhradně z ostatního odpadu a přestalo být odpadem v souladu s § 154 odst. 5 nebo § 156 odst. 5 zákona.
(2) Do 31. prosince 2024 se požadavky podle této vyhlášky neuplatní na palivo z odpadní biomasy, které je vyrobeno výhradně z ostatního odpadu a pro které bylo přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky vydáno povolení podle § 10 odst. 1 zákona.
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem následujícím po dni jejího vyhlášení.
Ministr životního prostředí:
Mgr. Hladík v. r.
Ministr průmyslu a obchodu:
Ing. Síkela v. r.
Příloha č. 1 k vyhlášce č. 169/2023 Sb.
Příloha č. 2 k vyhlášce č. 169/2023 Sb.
Příloha č. 3 k vyhlášce č. 169/2023 Sb.
(Příloha je dostupná na adrese: https://aplikace.mvcr.cz/sbirka-zakonu)
1) | Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/98/ES ze dne 19. listopadu 2008 o odpadech a o zrušení některých směrnic. Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/851 ze dne 30. května 2018, kterou se mění směrnice 2008/98/ES o odpadech. |
2) | Zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů. |
3) | Zákon č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů (zákon o integrované prevenci), ve znění pozdějších předpisů. |
4) | Zákon č. 283/2021 Sb., stavební zákon, ve znění pozdějších předpisů. |
3) | Zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů. Vyhláška č. 415/2012 Sb., o přípustné úrovni znečišťování a jejím zjišťování a o provedení některých dalších ustanovení zákona o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů. |
6) | Prováděcí rozhodnutí Komise (EU) 2021/2326 ze dne 30. listopadu 2021, kterým se stanoví závěry o nejlepších dostupných technikách (BAT) podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/75/EU pro velká spalovací zařízení. Prováděcí rozhodnutí Komise (EU) 2019/2010 ze dne 12. listopadu 2019, kterým se stanoví závěry o nejlepších dostupných technikách (BAT) pro spalování odpadu podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/75/EU. Prováděcí rozhodnutí Komise 2013/163/EU ze dne 26. března 2013, kterým se stanoví závěry o nejlepších dostupných technikách (BAT) podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/75/EU o průmyslových emisích pro výrobu cementu, vápna a oxidu hořečnatého. |
Václav Holý - C. H. Beck
Publikace přináší komplexní výklad procesu tvorby a rozhodování o využití honiteb, přičemž spojuje vhled do teoretické konstrukce tvorby a využití honiteb v českém právním řádu s praktickou znalostí postupů orgánů státní správy myslivosti a držitelů a uživatelů honiteb. Kniha v úvodu ... pokračování
Cena: 390 KčKOUPIT
Lucie Mikulíková - C. H. Beck
Monografie je prvním a zcela unikátním počinem na poli soutěžního práva na českém trhu. Svým pojetím, komplexností a množstvím praktických příkladů je zároveň analytickým komentářem i výkladovou učebnicí k ... pokračování
Cena: 790 KčKOUPIT
Pavel Petr - C. H. Beck
Bydlení představuje jednu ze základních lidských potřeb a její uspokojování má zcela klíčový význam pro formování člověka a jeho osobnosti. Právo bydlení, jakožto součást práva na ochranu přiměřené životní úrovně, je dokonce základním lidským právem. Bytový fond České republiky čítá ... pokračování
Cena: 290 KčKOUPIT
Sbírka zákonů a mezinárodních smluv | |
Poslední právní akt: | 64 |
Finanční zpravodaj | |
Poslední číslo vydané MF: | 6 |
Poslední předpis: | 7 |
Stav k 13. 3. 2025 |
Nakladatelství Sagit, a. s.
Horní 457/1, 700 30 Ostrava-Hrabůvka
Společnost je zapsaná v obchodním
rejstříku vedeném KS v Ostravě,
oddíl B, vložka 3086.
IČ: 277 76 981
DIČ: CZ27776981
Zásilkový obchod: 558 944 614
Předplatné ÚZ: 558 944 615
Software: 558 944 629
Knihkupci: 558 944 621
Inzerce: 558 944 634
Zásilkový obchod: obchod@sagit.cz
Předplatné ÚZ: predplatne@sagit.cz
Software: software@sagit.cz
Knihkupci: knihkupci@sagit.cz
Inzerce: inzerce@sagit.cz