|
kterým se mění zákon č. 588/1992 Sb., o dani z
přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, a o změně zákona č. 586/1992
Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů |
Účinnost: |
1. 4. 2000, vybraná ustanovení 1. 1. 2000 a 1. 1. 2001 |
|
|
Oblast: Daně
Novelizované předpisy:
- Zákon č. 588/1992 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění zákonů č. 196/1993
Sb., č. 321/1993 Sb., č. 42/1994 Sb., č. 136/1994 Sb., č. 258/1994 Sb., č. 133/1995
Sb., č. 151/1997 Sb., č. 208/1997 Sb. a č. 129/1999 Sb.
- Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění zákonů č. 35/1993 Sb., č.
96/1993 Sb., č. 157/1993 Sb., č. 196/1993 Sb., č. 323/1993 Sb., č. 42/1994 Sb., č.
85/1994 Sb., č. 114/1994 Sb., č. 259/1994 Sb., č. 32/1995 Sb., č. 87/1995 Sb., č.
118/1995 Sb., č. 149/1995 Sb., č. 248/1995 Sb., č. 316/1996 Sb., č. 18/1997 Sb., č.
151/1997 Sb., č. 209/1997 Sb., č. 210/1997 Sb., č. 227/1997 Sb., č. 111/1998 Sb., č. 149/1998
Sb., č. 168/1998 Sb., č. 333/1998 Sb., č. 63/1999
Sb., č. 129/1999 Sb., č. 144/1999 Sb., č. 170/1999
Sb., č. 225/1999 Sb. a nálezu Ústavního soudu
č. 3/2000 Sb.
Anotace:
A) K novele zákona č. 588/1992 Sb., o dani z přidané
hodnoty
- Upřesňují a doplňují se některé definice obecných pojmů.
Jedná se zejména o tyto pojmy: finanční pronájem (finanční leasing), splátkový
prodej, nájem, podnájem věci, obchodní majetek, stavba, nedokončená stavba,
kolaudace, banka a další.
- Osobami podléhajícími dani nyní ze zákona nejsou osoby, které
uskutečňují pouze zdanitelná plnění osvobozená od daně podle § 25 zákona o DPH
(dále "zákon"). Z toho mimo jiné vyplývá, že se tyto osoby nemohou
zaregistrovat jako plátci ani dobrovolně. Dále se nově stanoví, že plátce, který
začne uskutečňovat pouze osvobozená zdanitelná plnění, může požádat o zrušení
registrace.
- Doplňuje se povinnost dodanit dovezené zboží, které není v obchodním majetku
plátce při zrušení registrace k DPH proto, že je užíváno na základě smlouvy o
finančním pronájmu, a dále povinnost dodanit stavbu, pokud je registrace zrušena do 5
let po nabytí nebo kolaudaci této stavby.
Daň se při zrušení registrace neuplatňuje u osobního automobilu pořízeného od
osoby, která není plátcem.
Při rozpuštění sdružení mohou nyní o zrušení registrace požádat všichni
účastníci sdružení až po vypořádání majetku ve sdružení.
S účinností od 1. 1. 2001 se upravuje postup výpočtu výše daně u majetku při
zrušení registrace v návaznosti na nový způsob uplatnění odpočtu podle § 19a a §
20 zákona.
- Za den uskutečnění zdanitelného plnění při poskytování služeb
se již nepovažuje den vystavení daňového dokladu, pokud tento den nastal dříve,
než byla služba uskutečněna nebo zaplacena. Zdanitelné plnění při poskytování
služeb je tedy nyní uskutečněno dnem jejich poskytnutí nebo zaplacení, a to tím
dnem, který nastane dříve. Před tímto dnem nelze daňový doklad vystavit.
- Předmětem daně není dočasné přidělení zaměstnance k výkonu práce k jiné
osobě podle zákoníku práce. Podmínkou je, že tato vykonávaná práce u jiné osoby
nevyplývá z plnění obchodní smlouvy sjednané mezi zaměstnavatelem zaměstnance a
touto jinou osobou.
- Předmětem daně je technické zhodnocení najatého majetku
provedené nájemcem, u kterého byl uplatněn odpočet daně nebo byl pořízen bez
daně, a dále opravy najatého hmotného majetku provedené nájemcem nad rámec
obvyklého udržování, jak je uvedeno v nájemní smlouvě a bez něhož nelze majetek
využívat pro účely v nájemní smlouvě uvedené.
- U závodního stravování je základem daně částka, kterou hradí zaměstnanec
svému zaměstnavateli, přičemž tato částka obsahuje daň.
- U služeb cestovního ruchu byla zavedena nová terminologie podle
zákona o cestovním ruchu. Nyní jsou to služby spočívající v organizaci
turistických zájezdů. K těmto službám byly doplněny služby spočívající v
pořádání výstav, trhů a kongresů. Nově se stanoví den uskutečnění
zdanitelného plnění pro případ, kdy dochází při poskytování kombinace těchto
služeb k přeúčtování nakoupených služeb.
- Doplňuje se způsob stanovení základu daně při přeúčtování služeb s
místem plnění v zahraničí (trajekty, hotelové služby apod.) a při
dodání zahraničního zboží v celním režimu, ve kterém nevzniká povinnost
vyměření daně (zahraniční zboží v režimu tranzitu nebo umístěné v celním
skladu), za cenu vyšší než je pořizovací cena.
- Při dovozu zboží uskutečněném prostřednictvím nepřímého
zástupce je daňovým dokladem rozhodnutí o propuštění zboží do volného oběhu
nebo rozhodnutí o ukončení režimu dočasného použití, které vystaví nepřímý
zástupce samostatně na každou zastoupenou osobu.
- Zvyšuje se sazba daně u příležitostné autobusové přepravy v
tuzemsku z 0,05 Kč na 0,10 Kč za osobu a ujetý km.
- Snížené sazbě daně nově podléhají některé výrobky pro
zdravotnictví a zdravotně postižené osoby, např. zdravotní podpůrné bandáže,
šikmé schodišťové plošiny pro těžce zdravotně postižené, kočárky pro
zdravotně postižené děti, brýle korekční - ochranné, a dále služby veřejného
stravování a ubytování, s výjimkou podávání alkoholických nápojů a prodeje
tabákových výrobků.
- Rozšiřuje se možnost oprav sazeb daně a výše daně prováděných
plátci daně. Mění se obsah náležitostí daňového dobropisu a vrubopisu, a dále
stanovení dne, ke kterému musí být vyhotoveny. Nově se umožňuje oprava základu
daně u více zdanitelných plnění pro jednoho odběratele společným daňovým
dobropisem nebo vrubopisem při uvedení všech stanovených náležitostí.
Naproti tomu se omezuje vystavování zjednodušených daňových dokladů.
Tyto nyní nelze vystavit při dodání použitého zboží, neboť u prodávajícího je
zdaněna pouze přirážka k pořizovací ceně a není možné tedy doslovně použít
ustanovení o výpočtu daně u kupujícího, pokud je základem daně cena včetně
daně.
Nově se umožňuje vystavit opravný daňový doklad, i když nesprávně uplatněnou
sazbu daně zjistí správce daně. Plátce však nepodává dodatečné daňové
přiznání, protože daň doměří správce daně. Tato změna je ve prospěch plátce,
protože podle původní úpravy mohl plátce vystavit opravný daňový doklad pouze
tehdy, zjistil-li nesprávné uplatnění sazby sám.
- S účinností od 1. 1. 2001 se podstatně mění způsob krácení daně na vstupu,
použití koeficientu podle § 20 zákona a provedení oprav a úprav odpočtu daně. Bude
nutné vycházet ze zcela nově formulovaných ustanovení § 19a až § 22 zákona.
- Nárok na odpočet daně mají plátci při nákupu osobních
automobilů zařazených jako požárnická, záchranářská, montážní, sportovní,
technická zásahová a vyprošťovací vozidla a vozidla technické pomoci.
- Zavádí se možnost uplatnit nárok na vrácení zaplacené daně za
nakoupené zboží zahraničním fyzickým osobám, při splnění
zákonem stanovených podmínek. Podle tohoto nového ustanovení má zahraniční
fyzická osoba nárok na vrácení zaplacené daně u nakoupeného zboží, pokud cena
včetně daně zaplacená v jednom dni u jednoho prodávajícího je vyšší než 1 000
Kč a toto zboží vyveze nejpozději do 30 dnů ode dne nákupu. Vývoz zboží musí
být potvrzen pohraničním celním úřadem na předepsaném tiskopisu. Nárok na
vrácení daně může uplatnit zahraniční fyzická osoba nebo zmocněná osoba pouze u
prodejce, který je povinen daň vrátit na základě dokladu o nákupu a potvrzeného
tiskopisu o vývozu zboží. Nárok na vrácení zaniká po uplynutí 3 měsíců ode dne
nákupu.
- Zdravotně postižená osoba, které byl okresním úřadem přiznán příspěvek na
zakoupení motorového vozidla, má nárok na vrácení daně za jeden osobní automobil
nakoupený v tuzemsku v období pěti let, a to do výše 100 000 Kč. Nárok se může
uplatnit podáním žádosti místně příslušnému finančnímu úřadu nejdříve v
měsíci, ve kterém došlo k nákupu a nejpozději do 3 měsíců od konce měsíce, kdy
došlo k prodeji.
- Nárok na vrácení daně za nákup vybraných druhů zboží a staveb nově vzniká
ozbrojeným silám cizích států, jestliže tak stanoví mezinárodní
smlouva schválená Parlamentem ČR.
Daň se vrací u vybraných výrobků, jedná se o paliva a maziva pro vozidla, letadla a
lodě, u budov, u movitého majetku a staveb včetně souvisejících služeb.
Pokud by byly vybrané druhy zboží a staveb dále prodány, pronajaty apod., vzniká
povinnost odvést "vrácenou" daň finančnímu úřadu.
- Stanoví se podmínky pro vrácení zaplacené daně u motorových vozidel, staveb a
stavebních prací osobám požívajícím výsad a imunit.
U motorových vozidel nárok zaniká, pokud je vozidlo prodáno, pronajato, darováno či
jinak postoupeno do 12 měsíců ode dne, kdy byla daň vrácena. Při nedodržení této
podmínky je osoba, která nárok uplatnila, povinna odvést vrácenou daň.
Daň zaplacená za stavby a stavební práce bude vrácena, jestliže cena včetně daně
bude vyšší než 100 000 Kč a pokud cizí stát potvrdí, že českým diplomatickým
misím a konzulárním úřadům se bude v tomto státě přiznávat nárok ve stejném
rozsahu.
- Platnost povolení k prodeji za ceny bez DPH a bez spotřební daně v prodejnách DUTY/TAX
FREE na silničních celních přechodech končí ke dni 31. 12. 2001.
B) K novele zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů
Převážná většina změn a doplnění provedených zákonem č.
17/2000 Sb. věcně navazuje na novelizaci zákona o daních z příjmů provedenou
zákonem č. 129/1999 Sb. Základním cílem těchto nových změn a úprav je sjednocení
výše zdanění vybraných příjmů (zejména podílů na zisku a dividend), a to bez
ohledu na to, zda je příjemcem daňový tuzemec či cizozemec. K jednotlivým bodům
novely:
- k § 15 odst. 2 zákona o daních z příjmů (dále "zákon ") - formulační
úprava původního textu;
- k § 16 odst. 2 a § 21 odst. 4 zákona - jak u fyzických osob, tak i u právnických
osob byla snížena výše zdanění u samostatného základu daně definovaného v
podobě vybraných příjmů plynoucích ze zahraničí. Konkrétně byla
sazba daně snížena z 25 % na 15 %.
Uvedený samostatný základ daně je:
- u fyzických osob vymezen v § 8 odst. 5 a § 10 odst. 8 (zpřesněno § 16 odst. 2
zákona); nedošlo ke změně výše sazby daně při zdanění samostatného základu
daně v podobě příjmů uvedených v § 10 odst. 1 písm. h) a ch) zákona, jenž plynou
ze zahraničí - neustále je zachována 20% sazba daně
- u právnických osob vymezen v § 20b zákona (opět se jedná o vybrané příjmy
plynoucí ze zdrojů v zahraničí);
- k § 36 odst. 1 zákona - změny a doplnění provedená v tomto ustanovení lze
zjednodušeně rozdělit do 3 částí:
- z důvodu sjednocení výše zdanění zejména u podílů na zisku, dividend,
vypořádacích podílů, podílů na likvidačním zůstatku plynoucích z účasti v
obchodních společnostech či družstvech, podílů na zisku tichého společníka,
úroků plynoucích z vkladů a z držby cenných papírů byla snížena zvláštní
sazba daně u vymezených příjmů z 25 % na 15 % - přesný výčet příjmů, u nichž
je uplatněna tato snížená sazba daně je upraven v § 22 odst. 1 písm. g) bod 3 a 4
zákona. Nově se také dále doplňuje, že 15% sazbou daně se zdaní i podíl
připadající na podílový list při zrušení podílového fondu snížený o cenu
pořízení podílového listu,
- obdobně jako u daňových tuzemců je možno i u daňových cizozemců jednotlivý
příjem z titulu vypořádacího podílu nebo podílu na likvidačním zůstatku anebo
jim obdobné plnění snížit o nabývací cenu podílu na obchodní společnosti nebo
družstvu. Nabývací cena podílu je definována ustanovením § 24 odst. 7 zákona,
- stejně jako u daňových tuzemců jsou i u daňových cizozemců považovány za
podíly na zisku i částky použité ze zisku po zdanění na zvýšení vkladu
společníka v akciové společnosti, společníka ve společnosti s ručením omezeným,
komanditisty v komanditní společnosti nebo na zvýšení členského vkladu člena
družstva; výjimkou je zvýšení vkladu společníka na základě zvýšení
základního jmění z vlastních zdrojů společnosti s ručením omezeným nebo akciové
společnosti.
U úpravy citované ve druhé a třetí odrážce je nutné upozornit na komentář k
ustanovení § 24 odst. 7 bod 1 v Pokynu MF D - 190, cit.: "Za splacený vklad
společníka se nepovažuje zvýšení vkladu na základě zvýšení základního jmění
z vlastních zdrojů společnosti s ručením omezeným nebo akciové společnosti podle
§ 144 nebo 208 obchodního zákoníku.";
- k § 36 odst. 3 zákona - úprava byla provedena opět za účelem sjednocení postupu
při zdanění výnosů plynoucích z titulu držby cenných papírů,
jak ve prospěch daňových tuzemců tak i daňových cizozemců. Základ daně pro
výpočet zvláštní sazby daně u výnosů plynoucích z držby cenných papírů se u
daňových tuzemců i daňových cizozemců stanoví samostatně za jednotlivé cenné
papíry, a to i v případě držby cenných papírů stejného druhu od jednoho emitenta;
- k § 36 odst. 4 a 5 zákona - podobně jako je tomu výše byla opět i pro daňové
cizozemce přijata úprava zamezující vícenásobnému zdanění určitých příjmů.
Je to zvýhodnění akcionářů a společníků obchodních společností a členů
družstev, a to za podmínky, že uvedeným obchodním společnostem a družstvům plynou
dividendové příjmy a podíly na zisku od dceřiných společností v nichž tyto
obchodní společnosti a družstva mají nejméně 20% podíl na vlastním jmění. K
této úpravě je nutné použít komentář k § 36 bod 6 v Pokynu MF D-190;
- k § 38d odst. 2 zákona - úpravou došlo u daňových tuzemců i daňových cizozemců
ke sjednocení termínu, ke kterému je plátce povinen provést srážku daně z
dividendového příjmu plynoucího z akcie, zatímního listu a z podílů na zisku.
Tímto termínem je datum výplaty dividendového příjmu nebo podílu na zisku,
nejpozději je to však konec třetího měsíce po dni rozhodnutí valné hromady nebo
členské schůze o rozdělení zisku.
Přestože novela nabývá účinnosti dnem 1. dubna 2000, je v ní
uvedeno, že všechny výše uvedené změny se použijí pro celé zdaňovací období
roku 2000 (tedy i pro leden až březen 2000). To se týká také zákona č. 129/1999 Sb., u kterého byla dosud poněkud
nejednoznačně stanovena účinnost. (Pozn.: zákon č. 129/1999 Sb., měnil některé sazby daně z příjmů).
Doporučený pokyn:
- Pokyn MF č. D-190 (čj. 15/2 444/1999), k jednotnému postupu při uplatňování
některých ustanovení zákona č. 586/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů