Váš nákupní košík: prázdný Přihlášení obchod@sagit.cz
Vychází druhé, podstatně doplněné a rozšířené vydání publikace Rukověť mediátora aneb co je dobré vědět nejen ke zkouškám mediátora. Rukověť tak nyní poskytuje komplexní studijní materiál k přípravě na zkoušku mediátora, resp. na zkoušku z rodinné mediace.
Kniha je rozdělena do tří ucelených celků:
Část první (Mediační styly) a část druhá (Zkouška mediátora) podávají ucelený výklad o mediaci, o jejích principech a historických základech. Čtenář se má naučit užívat základní mediační techniky přesně v tom čase a v té situaci, ve které je to vhodné a potřebné. Výklad je zaměřen na praktickou část zkoušky mediátora.
Část třetí (Teoretické aspekty přípravy na zkoušku z rodinné mediace) a část čtvrtá (Právo, etika, mediace) jsou zařazeny nově z důvodu zvyšujícího se důrazu na prokázání teoretických znalostí jak u zkoušky mediátora, tak u specializační zkoušky z rodinné mediace.
Část pátá (Casebook – modelové případy) byla zařazena rovněž nově a doplňuje předchozí texty o třicet modelových případů, které mohou sloužit pro praktické nácviky, neboť je tvoří zadání pro obě strany sporu a pro mediátora.
autoři: Robin Brzobohatý, Lenka Poláková, Tomáš Horáček, Veronika vrábel Porteš, Tereza Hanajová; vydal: Wolters Kluwer ČR, a.s., podle stavu k 21. 4. 2022, 324 stran
ISBN: 978-80-7676-037-0
Cena: 680 Kč
osvobozeno od DPH
O autorech - str. XI
Seznam použitých zkratek - str. XIV
Předmluva k prvnímu vydání - str. XV
Předmluva k druhému vydání - str. XVIII
Část první Mediační styly - str. 1
I. Počátky mediace - str. 2
1. Historické hledisko - str. 2
2. Systémové hledisko - str. 5
2.1 Definice konfliktu v počátcích mediace - str. 6
2.2 Podoba a obsah mediačního jednání v počátcích mediace - str. 6
II. Facilitativní mediace - str. 7
1. Historické hledisko - str. 7
1.1 Harvardský model - str. 7
1.2 Definice facilitativní mediace - str. 8
2. Systémové hledisko - str. 9
2.1 Konflikt ve facilitativní mediaci - str. 9
2.2 Pozice a zájmy v konfliktu – teorie principiálního vyjednávání - str. 10
2.3 Důsledky přijetí zásad principiálního vyjednávání - str. 12
3. Principy facilitativní mediace - str. 13
4. Struktura procesu facilitativní mediace - str. 20
4.1 Fáze 0 – „Přípravka“ - str. 21
4.2 Fáze 1 – zahájení mediace: „Proceska“ - str. 23
4.3 Fáze 2 – určení témat a zájmů: „Předmětka“ - str. 27
4.4 Fáze 3 – vzájemné porozumění: „Emočka“ - str. 30
4.5 Fáze 4 – vyjednávací fáze: „Řešička“ - str. 31
4.6 Fáze 5 – vytváření a sepsání dohody, rozloučení aneb „Finálka“ 31
III. Transformativní mediace - str. 33
1. Historické hledisko - str. 33
1.1 Reakce na direktivitu mediátorů - str. 34
1.2 Zachování jedinečnosti účelu mediace - str. 34
1.3 Etablování a definice transformativní mediace - str. 35
2. Systémové hledisko - str. 36
2.1 Konflikt v transformativní mediaci - str. 36
2.2 Cíle transformativní mediace - str. 37
2.3 Průběh transformativní mediace v 37
IV. Modely mediační praxe – shrnutí - str. 39
V. Evaluativní mediace - str. 39
Část druhá Zkouška mediátora - str. 43
I. Ústní zkouška mediátora aneb jak správně na mediaci - str. 43
1. Kvalifikace mediátora - str. 44
1.1 Kritéria hodnocení schopností mediátora – obecné pojednání - str. 46
1.2 Kritéria hodnocení písemné části zkoušky mediátora - str. 47
1.3 Kritéria hodnocení ústní části zkoušky mediátora - str. 48
1.4 Vyhodnocení zkoušky - str. 49
1.5 Úspěšnost u zkoušky - str. 51
II. Kategorie hodnocení výkonu uchazeče u zkoušky mediátora - str. 52
1. Zahájení mediace - str. 52
2. Úvodní slovo mediátora - str. 54
3. Role mediátora - str. 58
3.1 Nestrannost a neutralita mediátora - str. 58
3.2 Podpora vlastních rozhodnutí stran - str. 59
3.3 Zdržení se nátlaku na dosažení řešení - str. 60
4. Komunikační dovednosti - str. 61
5. Komunikační techniky - str. 66
5.1 Základní komunikační techniky - str. 67
5.2 Empatické porozumění - str. 67
5.3 Aktivní naslouchání - str. 68
5.4 Srovnání shrnutí – parafráze – přerámování - str. 74
5.5 Dotazování - str. 74
5.6 Komunikační projev mediátora - str. 77
6. Práce se vztahy a emocemi - str. 78
6.1 Práce s intenzivními projevy emocí - str. 78
6.2 Další techniky práce s emocemi - str. 81
7. Práce s informacemi - str. 90
7.1 Hlavní sporné otázky – témata - str. 92
7.2 Pozice a zájmy při práci s informacemi - str. 93
7.3 Prostor pro vyjasnění a vyjádření vlastních stanovisek a pohledů a jeho limity - str. 94
7.4 Přerušování stran - str. 94
7.5 Rozdílná témata a časové osy stran - str. 96
7.6 Využití flipchartu - str. 98
7.7 Metody strukturování obsahu a zvažování priorit - str. 99
8. Hledání řešení - str. 101
8.1 Brainstorming - str. 101
8.2 Kritéria vyhodnocování návrhů řešení - str. 103
9. Podpora vyjednávání - str. 104
9.1 Překonávání slepých uliček - str. 104
9.2 Vyžádání si rady mediátora - str. 106
9.3 Analýza rizik podmínek dohody - str. 107
10.Řízení procesu - str. 108
10.1 Transparentnost a srozumitelnost mediátora - str. 108
10.2 Ověřování spokojenosti stran s průběhem mediace - str. 109
10.3 Nestrannost mediátora - str. 110
Část třetí Teoretické aspekty přípravy na zkoušku z rodinné mediace - str. 111
I. Specifika rodinné mediace - str. 113
1. Pojem a předmět rodinné mediace - str. 113
2. Odlišnosti rodinné mediace od jiných forem práce s rodinou - str. 115
3. Specifika průběhu rodinné mediace - str. 123
3.1 Mocenské a genderové aspekty rodinných konfliktů a jejich vliv na mediaci - str. 124
3.2 Výhody a úskalí využitelnosti mediace při rozpadu rodiny - str. 132
3.3 Vliv kulturních vzorců na rodinnou mediaci - str. 134
3.4 Vliv nepřímých účastníků na rodinnou mediaci - str. 136
4. Vhodnost účasti dítěte na rodinné mediaci - str. 141
5. Vývojové fáze dítěte a jeho potřeby v pojetí vývojové psychologie - str. 146
6. Výchova, styly výchovy - str. 149
7. Geneze vztahu mezi rodiči a dětmi podle teorie vazby - str. 150
8. Reakce dítěte na separaci rodičů - str. 150
9. Rodičovství - str. 152
II. Rodina a konflikty uvnitř rodiny - str. 153
1. Psychologické a sociologické charakteristiky současné rodiny - str. 153
2. Základní funkce rodiny a krize rodiny - str. 154
3. Způsoby rozpadu rodiny - str. 155
3.1 Psychorozvod a jeho fáze - str. 156
3.2 Syndrom zavrženého partnera - str. 157
3.3 Syndrom zavrženého rodiče - str. 157
4. Jednotlivé fáze rozvodu - str. 158
5. Emoce v rodinných konfliktech - str. 159
6. Výhody a úskalí střídavé péče - str. 161
III. Násilí a jeho různé projevy - str. 162
1. Domácí násilí - str. 162
2. Dítě jako osoba ohrožená domácím násilím - str. 164
3. Domácí násilí na seniorech - str. 165
4. Projevy školní šikany a možnosti řešení - str. 165
IV. Mediace a náhradní rodinná péče - str. 166
1. Formy náhradní rodinné péče - str. 166
2. Zapojení a role dalších účastníků do mediace v případech náhradní rodinné péče - str. 168
Část čtvrtá Právo, etika a mediace - str. 169
I. Právní úprava mediace - str. 169
1. Základy právní úpravy - str. 169
2. K historii právní úpravy mediace v ČR - str. 170
3. Systematika právní úpravy - str. 171
4. Mediace a další alternativní metody v právním řádu ČR - str. 173
5. Svobodný a volný přístup k poskytování mediační služby - str. 177
6. Nepodjatost a nestrannost - str. 179
7. Dobrovolnost - str. 182
8. Mlčenlivost - str. 186
9. Win-win efekt (mediační dohoda) - str. 189
10. Průběh mediace - str. 192
II. Etika a etické kodexy mediátora - str. 193
1. Mediace, profese a etika - str. 193
2. Vztah etiky a svobodné vůle - str. 193
3. Svoboda a dobrovolnost mediace - str. 195
4. Hodnoty a principy jednání - str. 198
5. Regulační model etiky mediátora - str. 198
6. Vývoj etických kodexů mediátora - str. 199
7. Vývoj etiky mediace v dalších částech světa - str. 203
8. Vztah etiky mediace ke společenským normám a stylům mediace - str. 204
9. Kontinuum etiky mediace - str. 206
10. Kritika regulačního modelu etiky mediátora - str. 208
11. V praxi zakotvený kontextuální model etiky mediátora - str. 212
12. Vize formování etiky mediace v České republice - str. 216
III. Právní úprava zkoušky mediátora a odměny mediátora za první setkání - str. 217
1. Organizace zkoušky mediátora a zkoušky z rodinné mediace - str. 217
1.1 Žádost o vykonání zkoušky a pozvání uchazeče ke zkoušce - str. 217
1.2 Neúčast u zkoušky - str. 219
1.3 Zkušební komise, podjatost - str. 220
1.4 Hodnocení a osvědčení - str. 222
2. Odměna mediátora za první setkání - str. 222
Část pátá Casebook – modelové případy - str. 227
I. Zadání modelových případů pro strany a mediátora - str. 227
II. Jak reflektovat proběhlou modelovou mediaci? - str. 229
Modelové případy - str. 231
Seznam použité literatury a zdrojů - str. 289
Sagit, a. s.
Od posledního vydání této publikace došlo k několika novelizacím občanského soudního řádu, mj. v souvislosti se změnou insolvenčního zákona; nově byl zařazen zákon o hromadném občanském řízení soudním; v ... pokračování
Cena: 229 KčKOUPIT
Zpravodajství vás každý týden seznámí s novými právními předpisy a publikacemi z vašeho oboru.
Přihlaste se k bezplatnému odběru.
Nakladatelství Sagit, a. s.
Horní 457/1, 700 30 Ostrava-Hrabůvka
Společnost je zapsaná v obchodním
rejstříku vedeném KS v Ostravě,
oddíl B, vložka 3086.
IČ: 277 76 981
DIČ: CZ27776981
Zásilkový obchod: 558 944 614
Předplatné ÚZ: 558 944 615
Software: 558 944 629
Knihkupci: 558 944 621
Inzerce: 558 944 634
Zásilkový obchod: obchod@sagit.cz
Předplatné ÚZ: predplatne@sagit.cz
Software: software@sagit.cz
Knihkupci: knihkupci@sagit.cz
Inzerce: inzerce@sagit.cz