Váš nákupní košík: prázdný Přihlášení obchod@sagit.cz
15
1. Tímto pokynem se stanovují pravidla pro přesun spisů mezi územními pracovišti v rámci jednoho finančního úřadu tak, aby bylo dodrženo ustanovení § 13 odst. 3 zákona č. 456/2011 Sb., o Finanční správě České republiky, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 456/2011 Sb.“), dle kterého příslušný orgán Finanční správy České republiky při umístění spisu nebo jeho příslušné části přihlédne zejména k dostupnosti spisu pro daňový subjekt a k hospodárnosti výkonu správy daní. Pravidla stanovená tímto pokynem se nevztahují na Specializovaný finanční úřad.
2. Místně příslušným správcem daně, resp. správním orgánem i nadále zůstává tentýž finanční úřad vykonávající působnost na území vyššího územního samosprávného celku, jehož název je součástí názvu finančního úřadu1. Tento pokyn se tedy nevztahuje na změny místní příslušnosti (tzv. přeregistrace) či na delegace místní příslušnosti - při přesunu spisů mezi jednotlivými finančními úřady je postupováno podle § 131 (změna místní příslušnosti, tzv. přeregistrace), § 16 a § 18 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „daňový řád), resp. podle obdobných ustanovení zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řáď), jedná-li se o spis založený v souvislosti s řízením podle správního řádu.
3. Umístění spisů (tedy tzv. výchozí umístění spisů) na územních pracovištích finančních úřadů je stanoveno samostatným pokynem. V tomto samostatném pokynu jsou pro účely umístění spisů stanoveny též obvody působnosti územních pracovišť finančních úřadů.
4. Spravujícím územním pracovištěm2 se pro účely tohoto pokynu rozumí územní pracoviště finančního úřadu, na kterém je umístěn spis.
1. Pokud dojde ke změně sídla právnické osoby3 či místa pobytu4, resp. místa trvalého pobytu či místa podnikání5 (sídla podnikatele) fyzické osoby v rámci územní působnosti jednoho finančního úřadu, bude spis či jeho část ze strany správce daně bez dalšího6 přesunut na nové spravující územní pracoviště, v jehož obvodu působnosti má
a) | právnická osoba nové sídlo, |
b) | fyzická osoba nové místo pobytu, resp. místo trvalého pobytu či místo podnikání (sídlo podnikatele). |
Přesun spisů bez dalšího se netýká spisů, u kterých je v samostatném pokynu (viz článek I odst. 3) stanovena výjimka pro jejich umístění - např. spisy k dani z nabytí nemovitých věcí, spisy týkající se vymáhání a zajištění daně atd.
2. Pokud dojde ke změně sídla či místa pobytu poplatníka daně z nemovitých věcí v rámci územní působnosti jednoho finančního úřadu, nebude spis daně z nemovitých věcí bez dalšího přesunut na nové spravující územní pracoviště. Spis daně z nemovitých věcí bude přesunut pouze v případě, kdy spravující územní pracoviště tohoto poplatníka k dani z nemovitých věcí je totožné se spravujícím územním pracovištěm k dani z příjmů. Spis daně z nemovitých věcí by se pak přesunul současně se spisem daně z příjmů. V ostatních případech bude případný přesun spisu při změně sídla či místa pobytu poplatníka předmětem jednání mezi daňovým subjektem a správcem daně, kterým se rozumí zejména:
3. Pokud v rámci územní působnosti jednoho finančního úřadu
a) | se daňový subjekt - poplatník daně z nemovitých věcí nově zaregistruje k dani z příjmů, resp. podá přiznání k dani z příjmů, pokud nemá povinnost se registrovat, nebo |
b) | je nově umístěn spis daně z příjmů z důvodu změny sídla právnické osoby či místa pobytu fyzické osoby, |
přičemž spis daně z nemovitých věcí daňového subjektu byl umístěn na jiném spravujícím územním pracovišti než spis daně z příjmů, pak finanční úřad zváží přesun spisu daně z nemovitých věcí na územní pracoviště, kde je umístěn spis daně z příjmů.
4. Pokud jsou splněny podmínky pro přesun spisu, správce daně sdělí daňovému subjektu datum, ke kterému bude spis na nové spravující územní pracoviště přesunut, a název tohoto spravujícího územního pracoviště. Pokud nebude spis přesouván (především v případech uvedených v odstavcích 2 a 3), nebude daňovému subjektu přípisem sděleno, že se spis nepřesouvá a zůstává umístěn na původním spravujícím územním pracovišti.
5. Jestliže správce daně či daňový subjekt dojde k závěru, že i přes změnu sídla nebo místa pobytu, resp. místa trvalého pobytu či místa podnikání není z důvodu dostupnosti spisu pro daňový subjekt a/nebo z důvodu hospodárnosti výkonu správy daní vhodné spis přesouvat (např. skutečné místo výkonu činnosti daňového subjektu zůstalo i nadále v původní obci), bude postupováno podle článku III tohoto pokynu. Tento postup může být uplatněn jak před přesunem spisu na spravující územní pracoviště, tak i po přesunu tohoto spisu; vždy však s ohledem na zásadu hospodárnosti a procesní ekonomie7.
1. Pokud dojde ke změně místa skutečného výkonu podnikání, přesunu provozovny daňového subjektu apod. v rámci územní působnosti jednoho finančního úřadu, nebo je zjištěno, že skutečný výkon podnikání (skutečné sídlo) se v rámci územní působnosti jednoho finančního úřadu nachází v obvodu působnosti jiného územního pracoviště, než je umístěn spis, může být dán podnět k přesunu spisu či jeho části na jiné územní pracoviště. Tento podnět může dát jak daňový subjekt, tak správce daně.
2. Jestliže bude podnět dán ze strany daňového subjektu, vyžádá si příslušný útvar finančního úřadu stanoviska obou svých dotčených územních pracovišť (resp. úředních osob zařazených k výkonu práce na těchto územních pracovištích). Následně finanční úřad daňovému subjektu přípisem sdělí, zda podnětu vyhověl či nikoli, tedy zda dojde k přesunu spisu či jeho části na jiné územní pracoviště, a pokud k přesunu dojde, tak ke kterému datu.
3. Jestliže bude podnět dán ze strany správce daně (územního pracoviště), vyžádá si příslušný útvar finančního úřadu stanovisko druhého dotčeného územního pracoviště (resp. úředních osob zařazených k výkonu práce na tomto územním pracovišti). Zároveň bude z důvodu zachování zásady spolupráce daňovému subjektu oznámena příslušným útvarem finančního úřadu existence podnětu s tím, že se k němu může vyjádřit ve lhůtě, kterou správce daně určí8. Pokud se daňový subjekt k podnětu nevyjádří, posoudí správce daně možnost přesunu spisu na jiné územní pracoviště na základě podkladů, které má k dispozici, resp. které zjistil svojí činností. Následně finanční úřad daňovému subjektu přípisem sdělí, zda podnětu vyhověl či nikoli, tedy zda dojde k přesunu spisu či jeho části na jiné územní pracoviště, a pokud k přesunu dojde, tak ke kterému datu.
4. Správce daně musí při přesunu spisů mezi dvěma územními pracovišti postupovat podle § 13 odst. 3 zákona č. 456/2011 Sb., tedy přihlédnout zejména k dostupnosti spisu pro daňový subjekt a k hospodárnosti výkonu správy daní. Při posuzování podnětu tak bude přihlížet především k následujícímu (vždy s ohledem na konkrétní situaci):
5. Obdobným způsobem bude postupováno i v případě, že správce daně či daňový subjekt budou mít za to, že je účelné přesunout spis v rámci finančního úřadu na jiné územní pracoviště z jiných důvodů než je skutečný výkon podnikání.
Proti postupu správce daně při přesunu spisu může daňový subjekt / účastník řízení podat stížnost podle § 261 daňového řádu, resp. podle § 175 správního řádu.
Tímto pokynem se ruší pokyn č. GFŘ-D-13, č. j. 40779/12-3411-011654.
Tento pokyn nabývá účinnosti dnem 21. 5. 2016.
generální ředitel
Ing. Martin Janeček, v. r.
____________________
1) | Viz § 8 odst. 2 zákona č. 456/2011 Sb. V souladu s ústavním zákonem č. 347/1997 Sb., o vytvoření vyšších územních samosprávných celků a o změně ústavního zákona České národní rady č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších předpisů, jsou vyšším územním samosprávným celkem kraje a hlavní město Praha. |
2) | Skutečnost, že územní pracoviště je označeno jako „spravující“, je třeba chápat tak, že na daném územním pracovišti je umístěn spis dle § 13 zákona č. 456/2011 Sb. |
3) | § 13 odst. 1 písm. b) daňového řádu, příp. § 11 odst. 1 písm. e) správního řádu |
4) | § 13 odst. 1 písm. a) daňového řádu |
5) | § 11 odst. 1 písm. c) a d) správního řádu |
6) | Tedy po té, co se správce daně o této změně dozví. |
7) | § 7 odst. 2 daňového řádu, resp. § 6 odst. 2 správního řádu |
8) | Jedná se o klientsky stanovenou lhůtu k vyjádření, lhůta není stanovena rozhodnutím, neboť daňový subjekt není povinen se k danému podnětu vyjádřit. |
Denisa Linhartová - Nakladatelství Leges, s. r. o.
Na prvních novodobých olympijských hrách v Aténách v roce 1896 ženy soutěžit nesměly. Hry byly dle Piérra de Coubertina stvořeny „jako pravidelná oslava mužského atleticismu s ženským potleskem jako odměnou“. Až na olympijských hrách v Londýně v roce 2012 bylo ženám umožněno soutěžit ... pokračování
Cena: 350 KčKOUPIT
Jakub Hanák, Dominik Žídek, Robert Černocký - Wolters Kluwer ČR, a.s.
Zákon o vyvlastnění se od prvního vydání tohoto komentáře změnil na první pohled málo. Daleko podstatnější byly změny souvisejících předpisů, zejména zákona o urychlení výstavby (liniového zákona), zákona o oceňování majetku a také přijetí nového stavebního zákona, jehož současné ... pokračování
Cena: 609 KčKOUPIT
Jindřich Psutka - C. H. Beck
Majetkovým poměrům nezletilých dětí se stále častěji dostává pozornosti odborné literatury i právní praxe. Tento zájem je odůvodněn jednak poměrně výraznými změnami, které tato právní úprava doznala, ale též postupně se měnícími ekonomickými poměry ve společnosti, jež se promítají i ... pokračování
Cena: 890 KčKOUPIT
Sbírka zákonů a mezinárodních smluv | |
Poslední právní akt: | 111 |
Finanční zpravodaj | |
Poslední číslo vydané MF: | 6 |
Poslední předpis: | 7 |
Stav k 17. 4. 2025 |
Nakladatelství Sagit, a. s.
Horní 457/1, 700 30 Ostrava-Hrabůvka
Společnost je zapsaná v obchodním
rejstříku vedeném KS v Ostravě,
oddíl B, vložka 3086.
IČ: 277 76 981
DIČ: CZ27776981
Zásilkový obchod: 558 944 614
Předplatné ÚZ: 558 944 615
Software: 558 944 629
Knihkupci: 558 944 621
Inzerce: 558 944 634
Zásilkový obchod: obchod@sagit.cz
Předplatné ÚZ: predplatne@sagit.cz
Software: software@sagit.cz
Knihkupci: knihkupci@sagit.cz
Inzerce: inzerce@sagit.cz