Váš nákupní košík: prázdný Přihlášení obchod@sagit.cz
15
Referent: Mgr. Liberová, tel. 5704 2542
Čj. 195/100 639/1999
1.1. K řešení stavu nouze a následných škod u subjektů postižených dopady živelných katastrof způsobených přírodními živly může být státem poskytnuta státní mimořádná finanční podpora, a to v rámci možnosti státního rozpočtu.
1.2. Tato pomoc může být poskytnuta v těch případech, kdy subjekty postižené živelnými pohromami nemohou odstranit škody způsobené povodněmi, případné dalšími přírodními katastrofami s použitím vlastních prostředků včetně využití finančních prostředků z pojistného plnění, s využitím pomoci základních územních samosprávných celků, tj. obcí nebo krajů.
1.3. Poskytnutí mimořádné finanční podpory je možné jen v těch případech, kdy náhlá živelná pohroma vyvolaná přírodními živly způsobí mimořádně závažné škody na větším území.
1.4. Na jednotlivé škodní události zejména při místně ohraničených pohromách se mimořádná finanční podpora ze státního rozpočtu zásadně neposkytuje. V těchto případech je eventuální poskytnutí mimořádné finanční podpory v kompetenci obce, nebo kraje.
1.5. Poškozený, kterému jeho majetková situace umožňuje odstranit škodu a zjednat nápravu stavu vlastními prostředky včetně pojistného plnění nebo pomocí bankovního úvěru, nemůže mimořádnou finanční podporu dostat.
1.6. Podpora je poskytována účelově.
1.7. Na mimořádnou finanční podporu není právní nárok, poskytuje se na Základě zvážení všech souvisejících okolností.
2.1. Účelem mimořádné státní finanční podpory je poskytnutí finančních prostředků k odstraňování škod způsobených přírodní živelnou katastrofou.
3.1. Mimořádní finanční podporu je možné poskytnout pouze za předpokladu, že vláda usnesením rozhodne o zavedeni Opatřeni vlády pro poskytnutí mimořádné finanční podpory.
3.2. Mimořádnou finanční podporu lze poskytnout pouze tomu poškozenému subjektu, který se v důsledku škodní události v návaznosti na vznik přírodní živelné katastrofy dostal nezaviněně do mimořádného stav nouze a tento stav nemůže poškozený v dohledné době, na základě použití vlastních prostředků včetně využití finančních prostředků z pojistného plnění, nebo za využití pomoci základních územních samosprávných celků, tj. obcí, nebo krajů, změnit.
3.3. Mimořádný stav nouze je pro tento účel vymezen škodou značného rozsahu. Za takovou nelze pokládat škodu, která v jednotlivých případech nepřekročí 200 000,- Kč.
3.4. Předmětem plnění mimořádné státní finanční podpory nejsou škody, které jsou kryty nebo mohou být kryty plněním z titulu pojistitelných škodných událostí, nebo u kterých pojistitel nebyl vzhledem ke své finanční situaci schopen splnit svoje závazky.
4.1. Mimořádnou státní finanční podporu lze poskytnout bud jako nenávratnou přímou finanční podporu, nebo formou dotace úroku k úvěru,
4.2. V případě, že škoda činí maximálně 1 000 000,- Kč, může podpora činit 25 % předpokládaných prokázaných vynaložených nákladů k odstranění škody. Pouze ve výjimečných případech může činit až 50 % předpokládaných prokázaných vynaložených nákladů nezbytných k odstranění škody.
4.3. Pokud zjištěná škoda činí více než 1 000 000,- Kč, finanční podpora na část škody převyšující 1 000 000,- Kč se poskytne formou dotace úroku k úvěru na dobu 10 let, ve výši aktuální diskontní sazby ČNB.
4.4. Předpokladem pro poskytnutí mimořádné státní finanční podpory ze státního rozpočtu je spolupráce obce, nebo kraje na organizaci poskytování mimořádné státní finanční podpory při odstraňování následků škod u daného subjektu.
5.1. Na základě žádosti obce, čí kraje vláda svým usnesením rozhodne o zavedení Opatření vlády pro poskytnutí mimořádné státní finanční podpory (dále jen Opatření).
5.2. Realizaci mimořádné státní finanční podpory vláda doporučí obcím, či kraji dle rozsahu finančních dopadů živelných katastrof způsobených přírodními živly.
6.1. Po oznámení, že bylo přijato Opatření, poškozený subjekt neprodleně, nejpozději však do 15 dnů od zavedení Opatření, předloží u příslušného obecního úřadu dle odstavce
5.2. žádost o poskytnutí mimořádní státní finanční podpory. V žádosti se uvede identifikace žadatele, popis škodní události, rozsah škody a přepokládané prokazatelné náklady nezbytné k odstranění škody.
6.2. Po oznámeni, že bylo přijato Opatření, samosprávné orgány obce, nebo kraje mohou zřídit k řešení situace způsobené živelnou katastrofou zvláštni škodní komisi. Předmětem činnosti komise bude posouzení žádosti poškozeného subjektu a vydání rozhodnutí, zda poškozený subjekt může čerpat prostředky mimořádné státní finanční podpory. Výsledek rozhodnutí o jednotlivých žádostech bude uveden v protokolu.
6.3. Žádosti, na základě kterých je možné poskytnout mimořádnou státní finanční podporu, budou postoupeny k realizaci, v případě přímé nenávratné finanční podpory může podporu poskytovat obec, které Ministerstvo financí tyto prostředky poskytne z kapitoly VPS a v případě dotace úroků k úvěru příslušné odvětvové ministerstvo. Pro poskytování úvěru pro tento účel se stanovuje Konsolidační banka Praha s.p.ú.
7.1. V situaci mimořádně vysoké nouze za účelem zábrany vzniku dalších následných škod, popřípadě ohroženi zdraví a života je možné poskytnout okamžitou mimořádnou státní finanční nenávratnou podporu pro jednotlivé osoby až do výše 10 000; Kč na osobu.
7.2. O vyplacení okamžité mimořádné státní podpory může rozhodnout škodní komise příslušné obce. Ministerstvo financí tyto prostředky poskytne příslušné obci z kapitoly VPS.
8.1. Použití státních rozpočtových prostředků pro tyto účely je předmětem kontrol dle platných předpisů.
9.1. Tyto Zásady nabývají platnosti a účinnosti dnem zveřejnění ve Finančním zpravodaji Ministerstva financí ČR.
9.2. Zásady pozbývají platnosti dnem účinnosti zákona o krizovém a integrovaném záchranném systému (krizový zákon).
Náměstek ministra financí:
Ing. Eduard Janota, v. r.
Náměstek ministra financí:
Doc. Ing. Jiří Volf, CSc., v. r.
Jitka Jelínková, Miloš Tuháček - Wolters Kluwer ČR, a.s.
Třetí vydání úspěšného praktického komentáře k zákonu č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, reaguje na „velkou“ novelu č. 241/2022 Sb. Kromě zapracování požadavků směrnice o otevřených datech a ... pokračování
Cena: 849 KčKOUPIT
Hana Nová, Nikol Hönigová - Nakladatelství Leges, s. r. o.
Publikace obsahuje 85 vzorů podání a soudních rozhodnutí přehledně rozdělených podle jednotlivých oblastí rodinného práva. Naleznete zde vzory ve věcech osobního stavu (např. emancipace nebo určení příjmení) a ... pokračování
Cena: 730 KčKOUPIT
Helena Pullmannová - C. H. Beck
Kniha pojednává o právní úpravě práva k obchodnímu jménu jako subjektovému označení podnikatele, pod nímž podnikatel realizuje svoji podnikatelskou činnost, a hledá odpověď na otázku, zda Česká republika chrání právo k obchodnímu jménu správně, případně jak právní úpravu novelizovat. ... pokračování
Cena: 390 KčKOUPIT
Sbírka zákonů a mezinárodních smluv | |
Poslední právní akt: | 64 |
Finanční zpravodaj | |
Poslední číslo vydané MF: | 6 |
Poslední předpis: | 7 |
Stav k 13. 3. 2025 |
Nakladatelství Sagit, a. s.
Horní 457/1, 700 30 Ostrava-Hrabůvka
Společnost je zapsaná v obchodním
rejstříku vedeném KS v Ostravě,
oddíl B, vložka 3086.
IČ: 277 76 981
DIČ: CZ27776981
Zásilkový obchod: 558 944 614
Předplatné ÚZ: 558 944 615
Software: 558 944 629
Knihkupci: 558 944 621
Inzerce: 558 944 634
Zásilkový obchod: obchod@sagit.cz
Předplatné ÚZ: predplatne@sagit.cz
Software: software@sagit.cz
Knihkupci: knihkupci@sagit.cz
Inzerce: inzerce@sagit.cz