291
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy stanoví podle § 24 odst. 6, § 27 odst. 5, § 28 odst. 2, § 28a odst. 2 a § 29 odst. 5 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 383/2005 Sb., zákona č. 159/2010 Sb., zákona č. 198/2012 Sb. a zákona č. 183/2023 Sb.:
Vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění vyhlášky č. 412/2006 Sb., vyhlášky č. 329/2013 Sb. a vyhlášky č. 272/2014 Sb., se mění takto:
1. Úvodní věta vyhlášky zní:
„Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „ministerstvo“) stanoví podle § 24 odst. 6, § 27 odst. 5, § 28 odst. 2, § 28a odst. 2 a § 29 odst. 5 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 383/2005 Sb., zákona č. 159/2010 Sb., zákona č. 198/2012 Sb. a zákona č. 183/2023 Sb.:“.
2. § 1 až 4 včetně nadpisů znějí:
(1) Studium pedagogiky se uskutečňuje v délce trvání alespoň
a) | 300 vyučovacích hodin pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy, |
b) | 120 vyučovacích hodin v ostatních případech. |
(2) Studium pedagogiky se ukončuje obhajobou závěrečné písemné práce a závěrečnou ústní zkouškou před zkušební komisí.
(1) Účastník studia vede po dobu studia portfolio, které obsahuje
a) | písemné přípravy alespoň 5 vyučovacích hodin praxe, |
b) | písemný rozbor průběhu a výsledku vyučovacích hodin uvedených v písmenu a) na základě reflexe s učitelem, který vedl praxi, |
c) | písemné závěrečné hodnocení praxe účastníka studia učitelem, který vedl praxi, a |
d) | další doklady, pokud jsou uvedeny v akreditaci vzdělávacího programu. |
(2) Povinnou součástí závěrečné ústní zkoušky nebo obhajoby závěrečné písemné práce je pohovor o portfoliu účastníka studia.
(3) Alespoň 1 člen zkušební komise je odborníkem v oblasti školství, který se nepodílí na uskutečňování příslušného vzdělávacího programu.
(4) Podmínkou uskutečňování studia v zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků je uzavření dohody o spolupráci s vysokou školou uskutečňující akreditované studijní programy zaměřené na přípravu učitelů, která obsahuje alespoň
a) | obsah a rozsah odborné a metodické podpory ze strany vysoké školy a |
b) | způsob a rozsah zapojení zaměstnanců vysoké školy do uskutečňování studia v zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků. |
(5) Garantem vzdělávacího programu pro uskutečňování studia pedagogiky pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy může být osoba, která
a) | je profesorem, mimořádným profesorem nebo docentem pro obor
|
||||||
b) | získala praxi
|
(6) Garantem vzdělávacího programu pro uskutečňování studia pedagogiky pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy může dále být osoba, která
a) | je absolventem doktorského studijního programu
|
||||
b) | získala praxi v délce 5 let
|
(7) Lektorem vzdělávacího programu pro uskutečňování studia pedagogiky pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy může být osoba splňující předpoklady podle § 14 odst. 4, která
a) | získala praxi v délce 5 let
|
||||||
b) | je studentem nebo absolventem doktorského studijního programu a která
získala praxi
|
Studium pro asistenty pedagoga, kteří vykonávají přímou pedagogickou činnost spočívající v pomocných výchovných pracích, se uskutečňuje v délce trvání alespoň 120 vyučovacích hodin a ukončuje se závěrečnou ústní zkouškou před zkušební komisí.
Studium pro přípravu pedagogů volného času vykonávajících
dílčí přímou pedagogickou činnost v zájmovém vzdělávání se uskutečňuje v délce trvání
alespoň 40 vyučovacích hodin a ukončuje se závěrečnou ústní zkouškou před zkušební
komisí.“.
Poznámky pod čarou č. 1 a 2 se zrušují.
3. V § 5 odst. 1 se slova „škol a školských zařízení a v oblasti řízení a rozvoje lidských zdrojů, včetně ochrany zdraví“ nahrazují slovy „vzdělávání a výchovy, vedení a řízení zaměstnanců, bezpečnosti a ochrany zdraví, komunikace a práce s digitálními technologiemi“ a slovo „funkce“ se nahrazuje slovy „činnosti na pracovním místě“.
4. V § 5 odstavec 2 zní:
„(2) Studium pro ředitele škol a školských zařízení se uskutečňuje v délce trvání alespoň 100 vyučovacích hodin a ukončuje se závěrečnou ústní zkouškou před zkušební komisí.“.
5. V § 5 se odstavec 3 zrušuje.
6. § 6 až 6b včetně nadpisů znějí:
(1) Studium k rozšíření odborné kvalifikace se uskutečňuje v délce trvání alespoň
a) | 200 vyučovacích hodin pro získání způsobilosti vykonávat přímou pedagogickou činnost na jiném stupni nebo druhu školy, |
b) | 250 vyučovacích hodin pro získání způsobilosti vyučovat další předměty nebo vykonávat speciálněpedagogickou, výchovnou a vzdělávací činnost ve školách a třídách zřízených pro děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami, |
c) | 350 vyučovacích hodin pro získání odborné kvalifikace speciálního pedagoga. |
(2) Studium k rozšíření odborné kvalifikace se ukončuje obhajobou závěrečné písemné práce a závěrečnou ústní zkouškou před zkušební komisí.
Studium pro přípravu školských logopedů se uskutečňuje v délce trvání alespoň 350 vyučovacích hodin a ukončuje se obhajobou závěrečné písemné práce a závěrečnou ústní zkouškou před zkušební komisí.
Doplňující didaktické studium příslušného cizího jazyka
se uskutečňuje v délce trvání alespoň 60 vyučovacích hodin a ukončuje se závěrečnou
ústní zkouškou před zkušební komisí.“.
Poznámky pod čarou č. 8 a 9 se zrušují.
7. Nadpis nad označením § 7 se zrušuje.
8. V § 7 odst. 1 se za slovo „pracovníky“ vkládají slova „podle § 5 odst. 3 zákona o pedagogických pracovnících“, za slovo „managementu,“ se vkládají slova „včetně vedení a řízení zaměstnanců,“ a slova „informačních technologií“ se nahrazují slovy „práce s digitálními technologiemi“.
9. V § 7 odstavec 2 zní:
„(2) Studium pro vedoucí pedagogické pracovníky podle § 5 odst. 3 zákona o pedagogických pracovnících se uskutečňuje v rámci programu celoživotního vzdělávání na vysoké škole v délce trvání alespoň 350 vyučovacích hodin a ukončuje se obhajobou závěrečné písemné práce a závěrečnou ústní zkouškou před zkušební komisí.“.
10. V § 7 se odstavec 3 zrušuje.
11. V § 8 odstavec 2 zní:
„(2) Studium pro výchovné poradce se uskutečňuje v rámci programu celoživotního vzdělávání na vysoké škole nebo v zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v délce trvání alespoň 250 vyučovacích hodin a ukončuje se obhajobou závěrečné písemné práce a závěrečnou ústní zkouškou před zkušební komisí.“.
12. V § 8 se odstavec 3 zrušuje.
13. V § 9 odst. 1 se na konci písmene d) doplňuje
slovo „nebo“ a písmeno e) se zrušuje.
Dosavadní písmeno f) se označuje jako písmeno
e).
14. V § 9 odstavec 2 zní:
„(2) Studium k výkonu specializovaných činností se uskutečňuje v délce trvání alespoň 250 vyučovacích hodin a ukončuje se obhajobou závěrečné písemné práce a závěrečnou ústní zkouškou před zkušební komisí.“.
15. Nadpis nad označením § 10 se zrušuje.
16. § 10 včetně nadpisu zní:
Průběžné vzdělávání podle § 24 odst. 1 zákona o pedagogických pracovnících je zaměřeno na teoretické a praktické otázky související s procesem vzdělávání a výchovy, na výkon práce pedagogických pracovníků a na jejich jazykové vzdělávání.“.
17. V § 11 odst. 1 se slova „3 místopředsedů“ nahrazují slovy „2 místopředsedů“.
18. V § 12 se na konci odstavce 2 doplňuje věta „Není-li přítomen předseda, komise se nejprve usnese, který z místopředsedů zastupuje předsedu po dobu jeho nepřítomnosti.“.
19. V § 12 odst. 4 písm. e) se slova „podpisy předsedy a jednoho místopředsedy“ nahrazují slovy „podpis předsedy nebo zastupujícího místopředsedy“.
20. Za část druhou se vkládá nová část třetí, která včetně nadpisu zní:
(1) Vzdělávací instituce vede o uskutečňování vzdělávacího programu písemnou dokumentaci, která obsahuje
a) | přihlášky pedagogických pracovníků, |
b) | prezenční listiny, třídní knihy nebo jiné doklady o účasti pedagogických pracovníků a o uskutečňování vzdělávacího programu, |
c) | protokoly o průběhu a výsledku obhajob závěrečných písemných prací, pokud se konaly, a závěrečných ústních zkoušek, |
d) | závěrečné písemné práce, pokud se vzdělávací program ukončoval obhajobou závěrečné písemné práce, a |
e) | plán vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího programu a závěrečnou zprávu z vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího programu podle § 12b odst. 4. |
(2) Vzdělávací instituce uchovává dokumentaci uvedenou v odstavci 1 po dobu 3 let ode dne uplynutí doby, na kterou byla akreditace vzdělávacího programu udělena nebo prodloužena a ve které tato dokumentace vznikla, s výjimkou dokladů uvedených v odstavci 1 písm. c), které vzdělávací instituce uchovává po dobu 50 let ode dne jejich vyhotovení.
(1) Systém vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího programu zahrnuje alespoň nástroje a pravidla pro
a) | sběr a vyhodnocení dat a |
b) | využití výstupu vyhodnocení dat v dalším uskutečňování vzdělávacího programu. |
(2) Sběr dat je zaměřen alespoň na
a) | zjišťování vzdělávacích potřeb účastníků vzdělávacího programu, |
b) | hodnocení organizačního, materiálního a personálního zajištění uskutečňování vzdělávacího programu a |
c) | dosažené kompetence účastníků vzdělávacího programu a jejich praktické využití. |
(3) Sběr dat a jejich vyhodnocení se provádí
a) | před zahájením každého uskutečnění vzdělávacího programu, |
b) | v průběhu každého uskutečnění vzdělávacího programu, stanoví-li tak plán vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího programu, |
c) | bezprostředně po ukončení každého uskutečnění vzdělávacího programu a |
d) | alespoň 6 měsíců po ukončení sběru dat podle písmene c), nejde-li o uskutečnění vzdělávacího programu ukončeného méně než 6 měsíců před uplynutím doby, na kterou byla akreditace vzdělávacího programu udělena nebo prodloužena; v takovém případě se tento sběr dat a vyhodnocení neprovádí. |
(4) Vzdělávací instituce vyhotoví
a) | před zahájením uskutečňování vzdělávacího programu plán vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího programu, který stanoví uskutečňování systému vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího programu podle odstavců 1 až 3 po dobu, na kterou byla akreditace vzdělávacího programu udělena nebo prodloužena, a |
b) | přede dnem uplynutí doby, na kterou byla akreditace vzdělávacího programu udělena nebo prodloužena, závěrečnou zprávu z vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího programu popisující uskutečňování systému vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího programu, jeho výsledky a přijatá opatření.“. |
21. § 14 včetně nadpisu zní:
(1) Vyučovací hodina trvá 45 minut.
(2) Zkušební komise je alespoň tříčlenná, většinou hlasů volí předsedu, jehož hlas rozhoduje v případě rovnosti hlasů, a hlasuje o výsledku obhajoby závěrečné písemné práce a o výsledku závěrečné ústní zkoušky.
(3) Zkušební komise vyhotoví protokol o průběhu a výsledku závěrečné zkoušky, který obsahuje
a) | jméno a příjmení, datum narození a adresu místa trvalého pobytu účastníka dalšího vzdělávání, |
b) | název vzdělávacího programu a číslo akreditace, |
c) | název závěrečné písemné práce a výsledek její obhajoby, včetně zdůvodnění, pokud se vzdělávací program ukončoval obhajobou závěrečné písemné práce, |
d) | zadání a výsledek závěrečné ústní zkoušky, včetně zdůvodnění, |
e) | jména a příjmení členů zkušební komise a jejich podpisy a |
f) | datum konání obhajoby závěrečné písemné práce, konání závěrečné ústní zkoušky a vyhotovení protokolu. |
(4) Lektorem nebo garantem vzdělávacího programu může být osoba, která získala praxi v délce 4 let v oboru zaměřením odpovídajícímu její lektorské činnosti nebo garantovanému vzdělávacímu programu a která
a) | získala vysokoškolské vzdělání v?akreditovaném magisterském studijním programu, nebo |
b) | splňuje požadavek odborné kvalifikace podle zákona o pedagogických pracovnících.“. |
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. října 2023.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy:
doc. PhDr.
Bek, Ph.D., v. r.