SBÍRKA ZÁKONŮ částka 24
rozeslána dne 18.3.2011

63

NAŘÍZENÍ VLÁDY

ze dne 9. února 2011

o stanovení minimálních hodnot a ukazatelů standardů kvality a bezpečnosti a o způsobu jejich prokazování v souvislosti s poskytováním veřejných služeb v přepravě cestujících

Vláda nařizuje podle § 36 odst. 1 zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících a o změně dalších zákonů, k provedení § 8 odst. 4:

§ 1
Předmět úpravy

Toto nařízení

a)   vymezuje vozidla, která musí umožňovat přepravu osob s omezenou schopností pohybu a orientace,
b)   vymezuje průměrné stáří vozidel ve veřejné linkové dopravě,
c)   upravuje způsob prokazování standardů kvality a bezpečnosti.

§ 2
Vymezení vozidel, která musí umožňovat přepravu osob s omezenou schopností pohybu a orientace

(1) Při poskytování veřejných služeb v přepravě cestujících ve veřejné linkové dopravě na základě smlouvy uzavřené s obcí je minimálně

a)   1 z každých 10 vozidel využitých dopravcem k poskytování těchto služeb přístupné osobám s omezenou schopností pohybu a orientace v souladu s technickými požadavky stanovenými právním předpisem o schvalování technické způsobilosti silničních vozidel1), pokud ve smlouvě předpokládaný rozsah veřejných služeb v přepravě cestujících nepřekročí 70 000 km za rok,
b)   polovina z vozidel využitých dopravcem k poskytování těchto služeb přístupná osobám s omezenou schopností pohybu a orientace v souladu s technickými požadavky stanovenými právním předpisem o schvalování technické způsobilosti silničních vozidel1), pokud ve smlouvě předpokládaný rozsah veřejných služeb v přepravě cestujících překročí 70 000 km za rok.

(2) Při poskytování veřejných služeb v přepravě cestujících ve veřejné linkové dopravě na základě smlouvy uzavřené s krajem je minimálně 1 z každých 10 vozidel využitých dopravcem k poskytování těchto služeb přístupné osobám s omezenou schopností pohybu a orientace v souladu s technickými požadavky stanovenými právním předpisem o schvalování technické způsobilosti silničních vozidel1). Při poskytování veřejných služeb v přepravě cestujících ve veřejné linkové dopravě na základě smlouvy, kterou s dopravcem uzavřely společně kraj a obec, se postupuje podle tohoto odstavce, bez ohledu na ve smlouvě předpokládaný rozsah veřejných služeb v přepravě cestujících.

(3) Do celkového počtu vozidel využitých dopravcem k poskytování veřejných služeb v přepravě cestujících podle odstavců 1 a 2 se nezapočítávají vozidla, jejichž první registrace2) byla provedena přede dnem nabytí účinnosti tohoto nařízení.

(4) Při poskytování veřejných služeb v přepravě cestujících ve veřejné drážní osobní dopravě na dráze celostátní a regionální obsahují vlaky minimálně 1 drážní vozidlo přístupné osobám s omezenou schopností pohybu a orientace v souladu s technickými požadavky stanovenými právním předpisem o schvalování technické způsobilosti železničních vozidel3); to se nevztahuje na vlaky, které obsahují minimálně polovinu drážních vozidel uvedených do provozu přede dnem nabytí účinnosti tohoto nařízení.

(5) Při poskytování veřejných služeb v přepravě cestujících na dráze tramvajové, trolejbusové a speciální jsou všechna drážní vozidla přístupná osobám s omezenou schopností pohybu a orientace v souladu s technickými požadavky stanovenými dopravním řádem drah4); to se nevztahuje na drážní vozidla uvedená do provozu přede dnem nabytí účinnosti tohoto nařízení.

(6) Při poskytování veřejných služeb v přepravě cestujících ve veřejné linkové dopravě na základě smlouvy uzavřené po 1. lednu 2015

a)   s obcí, pokud ve smlouvě předpokládaný rozsah veřejných služeb v přepravě cestujících nepřekročí 70 000 km za rok,
b)   s krajem, nebo
c)   společně s krajem a obcí

je minimálně 1 z každých 6 vozidel využitých dopravcem k poskytování těchto služeb přístupné osobám s omezenou schopností pohybu a orientace v souladu s technickými požadavky stanovenými právním předpisem o schvalování technické způsobilosti silničních vozidel1).

(7) Do celkového počtu vozidel využitých dopravcem k poskytování veřejných služeb v přepravě cestujících podle odstavce 6 se nezapočítávají vozidla, jejichž první registrace2) byla provedena před 1. lednem 2015.

§ 3
Vymezení průměrného stáří vozidel

(1) Dopravce poskytuje veřejné služby v přepravě cestujících ve veřejné linkové dopravě na základě smlouvy uzavřené s objednatelem vozidly, jejichž průměrné stáří nepřesahuje 9 let. Pro určení stáří vozidla je rozhodné datum jeho první registrace2).

(2) Do 31. prosince 2012 dopravce poskytuje veřejné služby v přepravě cestujících ve veřejné linkové dopravě na základě smlouvy uzavřené s krajem vozidly, jejichž průměrné stáří nepřesahuje 10 let.

(3) Do 31. prosince 2014 dopravce poskytuje veřejné služby v přepravě cestujících ve veřejné linkové dopravě na základě smlouvy uzavřené s obcí vozidly, jejichž průměrné stáří nepřesahuje 10 let.

§ 4
Způsob prokazování standardů kvality a bezpečnosti ve veřejné linkové dopravě

(1) Není-li ve smlouvě o veřejných službách v přepravě cestujících sjednáno jinak, předloží dopravce objednateli nejpozději do 31. března každého kalendářního roku seznam vozidel, kterými v předchozím kalendářním roce poskytoval veřejné služby v přepravě cestujících ve veřejné linkové dopravě.

(2) V seznamu podle odstavce 1 dopravce

a)   uvede výrobní číslo každého vozidla,
b)   uvede datum první registrace2) každého vozidla,
c)   označí vozidla přístupná osobám s omezenou schopností pohybu a orientace podle § 2,
d)   uvede průměrné stáří vozidel k 1. lednu kalendářního roku, za který seznam předkládá.

(3) Na vyžádání objednatele dopravce doloží seznam podle odstavce 1 technickými průkazy zapsaných silničních motorových vozidel.

§ 5
Způsob prokazování standardů kvality a bezpečnosti ve veřejné drážní osobní dopravě

(1) Není-li ve smlouvě o veřejných službách v přepravě cestujících sjednáno jinak, předloží dopravce objednateli nejpozději do 31. března každého kalendářního roku seznam pravidelných řazení vlaků, kterými v předchozím kalendářním roce poskytoval veřejné služby v přepravě cestujících ve veřejné drážní osobní dopravě na dráze celostátní a regionální.

(2) Není-li ve smlouvě o veřejných službách v přepravě cestujících sjednáno jinak, předloží dopravce objednateli nejpozději do 31. března každého kalendářního roku seznam drážních vozidel, kterými v předchozím kalendářním roce poskytoval veřejné služby v přepravě cestujících ve veřejné drážní osobní dopravě na dráze tramvajové, trolejbusové a speciální.

(3) V seznamech podle odstavců 1 a 2 dopravce označí drážní vozidla uvedená do provozu před nabytím účinnosti tohoto nařízení.

(4) V seznamu podle odstavce 1 dopravce označí drážní vozidla přístupná osobám s omezenou schopností pohybu a orientace podle § 2 odst. 4.

§ 6
Účinnost

Toto nařízení nabývá účinnosti dnem 1. dubna 2011.

Předseda vlády:
RNDr. Nečas v. r.
Ministr dopravy:
JUDr. Bárta v. r.


1)   Vyhláška č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů.
2)   Zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb.
3)   § 49a odst. 3 zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů.
4)   Příloha č. 3 vyhlášky č. 173/1995 Sb., kterou se vydává dopravní řád drah, ve znění pozdějších předpisů.