|
ZÁKON č. 129/1999 Sb., |
kterým se mění zákon č. 587/1992 Sb., o
spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 588/1992 Sb., o
dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 586/1992 Sb., o
daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 61/1997 Sb., o lihu |
Účinnost: |
1. 7. 1999, vybraná ustanovení 1. 1. 2000 |
Zdroj: |
částka 48/1999 Sb. |
|
|
Oblast: Daně
Novelizované předpisy:
- Zákon č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění zákonů č. 199/1993 Sb.,
č. 325/1993 Sb., č. 136/1994 Sb., č. 260/1994 Sb., č. 148/1995 Sb. (úplné znění
vyhlášeno pod č. 25/1996 Sb.), č. 95/1996 Sb., č. 61/1997 Sb. a č. 303/1997 Sb.
- Zákon č. 588/1992 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění zákonů č. 196/1993
Sb., č. 321/ /1993 Sb., č. 42/1994 Sb., č. 136/1994 Sb., č. 258/1994 Sb., č. 133/1995
Sb. (úplné znění vyhlášeno pod č. 27/1996 Sb.), č. 151/1997 Sb. a č. 208/1997 Sb.
- Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění zákonů č. 35/1993 Sb., č.
96/1993 Sb., č. 157/1993 Sb., č. 196/1993 Sb., č. 323/1993 Sb., č. 42/1994 Sb., č.
85/1994 Sb., č. 114/1994 Sb., č. 259/1994 Sb., č. 32/1995 Sb., č. 87/1995 Sb., č.
118/1995 Sb., č. 149/1995 Sb., č. 248/1995 Sb., č. 316/1996 Sb., č. 18/1997 Sb., č.
151/1997 Sb., č. 209/1997 Sb., č. 210/1997 Sb., č. 227/1997 Sb., č. 111/1998 Sb., č. 149/1998
Sb., č. 168/1998 Sb., č. 333/1998 Sb. a č. 63/1999
Sb.
A) K novele zákona č. 587/1992 Sb., o
spotřebních daních (dále jen "zákon")
Anotace:
- Tato novela je jedním z kroků přibližování se České republiky ke standardům
Evropské unie. Uplatňují se zde jen některé dílčí změny, které usnadní
fungování systému spotřebních daní a zároveň jsou potřebné k tomu, aby se
předešlo daňovým únikům.
Změny se týkají všech druhů spotřebních daní a jsou uvedeny v následujících
bodech:
1. DAŇ Z UHLOVODÍKOVÝCH PALIV A MAZIV
- vracení spotřební daně z lihu při výrobě paliv a maziv
obsahujících líh;
Palivem obsahujícím líh je:
- směs, která se skládá nejméně z 95 % benzinu a nejvýše 5 % lihu;
V tom případě se spotřební daň vrací ve výši odpovídající množství lihu,
který je ve směsi obsažen. Bude-li vyrobeno 1000 litrů směsi, která bude obsahovat 5
% lihu, výrobce uvede v daňovém přiznání na jednom řádku daňovou povinnost ve
výši 10 840 Kč a na druhém řádku nárok na vrácení daně ve výši 542 Kč (10 840
Kč . 0,05).
- směs, která se skládá nejméně z 85 % benzinu a nejvýše 15 %
etyl-terciál-butyl-éteru (dále ETBE), do kterého byl líh zapracován;
V tomto případě se spotřební daň vrací ve výši odpovídající 45 %
množství ETBE. Pokud bude vyrobeno 1000 l této směsi, která bude obsahovat
15 % ETBE, výrobce uvede v daňovém přiznání na jednom řádku daňovou povinnost ve
výši 10 840 Kč a na druhém řádku nárok na vrácení daně ve výši 732 Kč [(10
840 Kč . 0,15) . 0,45].
Mezi paliva obsahující líh se nepočítá jakákoli aditivace
pohonných hmot, tj. přidání přísad do pohonných hmot. Každý subjekt, který podle
§ 2 písm. e) zákona o spotřební dani, pohonné hmoty aditivuje, byl dosud výrobcem i
plátcem spotřební daně se všemi povinnostmi, které plátce daně musel splnit, i
když to bylo zbytečné, protože aditivovaný výrobek má stejnou sazbu jako výrobek
neaditivovaný. Vyjmutím aditivace z pojmu výroba (viz § 19 odst. 5 zákona) se
zjednoduší administrativa jak u plátce, tak u správce daně, aniž by byly dotčeny
daňové příjmy státního rozpočtu.
[týká se § 2, §12 odst. 1 písm. b), § 12 odst. 1 písm. h) a i),
§ 19 odst. 1, 5 a 6 zákona o spotřebních daních]
- přechod z hmotnostních měrných jednotek u sazeb na jednotky
objemové;
V České republice dosud byly sazby spotřebních daní stanoveny na jednu tunu, zatímco
v Evropské unii se používá měrná jednotka 1000 litrů, a proto bylo nutno dát tuto
nesrovnalost do souladu.
Změna měrných jednotek má také význam pro ochranu tuzemských výrobců. Dovážené
pohonné hmoty ze zahraničních rafinerií vybavených nejmodernější technologií jsou
lehčí než pohonné hmoty vyrobené tuzemskými výrobci. Při dosavadní hmotnostní
měrné jednotce dokázali dovozci prodat z jedné tuny více litrů, takže odváděli
nižší spotřební daň.
- přepočet sazeb;
Současně se změnou měrných jednotek bylo třeba přepočítat i konkrétní sazby
spotřebních daní. Tento přepočet vychází z původních sazeb v Kč/t a je uveden v
§ 22 zákona o spotřebních daních. Při přepočtu je použito pro benzin hustoty
0,750 kg/m3 a pro motorovou naftu hustoty 0,840 kg/m3. Je to hustota
při 15 °C, tedy při teplotě, při které jsou pohonné hmoty skladovány v podzemních
nádržích. Tato teplota je uvedena v předpisech Evropské unie a je používána v
mezinárodním obchodním styku.
- ceny pohonných hmot;
Změnou měrných jednotek a zvýšením sazeb dochází k dopadům do
cen pohonných hmot. Daňový dopad do cen včetně daně z přidané hodnoty
činí na 1 litr benzinu 1,39 Kč a na 1 litr motorové nafty 1,04 Kč.
Podle § 22 zákona o spotřebních daních jsou základní sazby změněny takto:
Typ paliva |
Původní sazba spotřební daně
|
Nová sazba spotřební daně |
benzin |
14 450 Kč/t |
10 840 Kč/1000 l |
motorová nafta |
9 700 Kč/t |
8 150 Kč/1000 l |
[výše uvedené 3 body se týkají § 12c odst. 2 písm. c) až j), §
12 odst. 3 písm. b) až g), § 21, § 22 zákona o spotřebních daních]
- zdanění ropných destilátů z druhotné destilace;
Nová úprava, kromě motorové nafty, krakování ropné suroviny používané
jako pohonná hmota a ropných destilátů z primární destilace, umožňuje zdaňovat i
ropné destiláty z druhotné destilace, které se v poslední době rovněž začaly
používat jako pohonná hmota.
(týká se § 18 a 19 zákona)
- prodej zkapalněných nebo stlačených plynů za cenu obsahující spotřební
daň;
Úprava formulace § 18 odst. 2 písm. a) a § 20 písm. a) byla provedena z
důvodu zajištění odvedení spotřební daně v případě, že plynná paliva budou
použita jako pohonné hmoty. Všechny subjekty získávají zkapalněné nebo stlačené
plyny oprávněně bez daně a pak je mohou použít nebo prodat jako pohonnou hmotu, tedy
pro účel, na který se spotřební daň vztahuje. Od 1. 1. 1998 je pro plyny stanovena
nulová sazba spotřební daně, takže takové plyny již nejsou prodávány bez daně,
ale za cenu obsahující nulovou daň.
[týká se § 18 odst. 2 písm. a) a § 20 písm. a) zákona]
2. DAŇ Z LIHU A LIHOVIN
- změna měrné jednotky pro množství lihu;
Novelou zákona o lihu (ustanovení § 2 zákona o lihu) se změnila měrná
jednotka pro množství lihu, a proto bylo nutno i v zákoně o spotřebních daních
nahradit zkratku "l.a." slovy "litr etanolu" v § 28 Sazby daně.
- zavedení nové položky v § 28 Sazby daně pro líh
obsažený v jiných výrobcích;
Tato položka se nově zavádí vzhledem k přizpůsobení se terminologii zákona o
potravinách, dále pro větší srozumitelnost a také v zájmu odděleného
vykazování. Změna by měla zabránit únikům daně z lihu obsaženého v bylinných
macerátech a v tekutém mýdle.
3. DAŇ Z PIVA
- možnost uplatnění nároku na vrácení daně v případě malých
nezávislých pivovarů;
Upravením textu § 33a odst. 4 zákona je odstraněn rozpor v zákoně, kdy dosud nebylo
možno uplatnit nárok na vrácení daně v případě vyrovnání daňové povinnosti
formou dodatečných daňových přiznání.
(§ 33 odst. 4 zákona)
4. DAŇ Z VÍNA
- vypuštění révového vína z předmětu spotřební daně;
Toto opatření neodporuje legislativě EU a navíc zjednodušuje správu této daně s
tím, že výnos z této daně byl poměrně malý.
- nově se předmětem daně staly cidry a perry;
Tyto výrobky byly sice zařazeny do stejného číselného kódu celního sazebníku, ale
protože jsou vlastně ovocnými pivy, došlo k vyrovnání sazeb daně mezi nimi a pivem.
(§ 35 a 37 zákona)
5. DAŇ Z TABÁKOVÝCH VÝROBKŮ
- nově se předmětem daně staly tabákový odpad a droliny;
V důsledku toho jsou doplněny sazby daně u nových položek celního
sazebníku, protože tabákový odpad a droliny se staly materiálem pro výrobu cigaret.
Zároveň byly do sazebníku doplněny cigarilos a lulkové, dýmkové a
šňupavé tabáky, které byly omylem vypuštěny v novele z roku 1997 s
účinností od 1. 1. 1998.
(změna se projevila v § 38 odst. 2 a v § 40 zákona)
- zpřísnění pravidel při výměně poškozených nebo
znečištěných tabákových nálepek úřadem za nepoškozené;
Novelou byl upraven text § 40f odst. 1 zákona, protože podle jeho dosavadního znění
byl úřad povinen za poškozené nebo znečištěné tabákové nálepky (obsahující
nižší sazbu daně nebo nižší cenu) vydat nepoškozené tabákové nálepky
(obsahující vyšší sazbu daně nebo vyšší cenu) bezplatně bez ohledu na to, za
jakou cenu byly nakoupeny nebo jakou sazbu daně obsahují. Nově bude platit, že v
případě, že poškozené nebo znečištěné tabákové nálepky byly nakoupeny za jinou
než současnou sjednanou cenu nebo které obsahují
jinou sazbu daně než platnou, úřad vrátí výrobci nebo dovozci
cigaret částku, která byla za tabákové nálepky zaplacena.
(§ 40f odst. 1 zákona)
6. OBECNÁ ČÁST ZÁKONA O SPOTŘEBNÍCH DANÍCH
- terminologické upřesnění ve vztahu k celním předpisům;
V § 12b se slova "českých celních letišť" nahrazují slovy
"mezinárodních letišť".
- zvýšení hranice měsíční daňové povinnosti pro určení platby
měsíčních a denních záloh spotřební daně z původních 5 miliónů na
7 miliónů Kč:
- plátci s daňovou povinností nižší než 7 miliónů Kč budou
přiznávat svou daň za zdaňovací období k 25. dni měsíce následujícího po
skončení zdaňovacího období, platit tuto daň však budou moci až do dalších 30
dní (tzn. 55 dní po skončení zdaňovacího období),
- plátci s daňovou povinností vyšší než 7 miliónů Kč musí
podle zákona odvádět denní zálohy a svou daňovou povinnost budou
muset vyrovnat k 25. dni měsíce následujícího po skončení
zdaňovacího období.
(§ 12b odst. 1, § 14 odst. 4 a 5 zákona)
Poznámka: Daňová povinnost u spotřebních daní vzniklá přede
dnem účinnosti tohoto zákona se řídí dosavadními právními předpisy.
B) K novele zákona č. 588/1992 Sb., o dani z přidané
hodnoty
Anotace:
Novela zákona o dani z přidané hodnoty (dále DPH) obsahuje pouze
tři změny:
- První změna se týká uplatnění odpočtu DPH v případě, že je nutno uplatnit poměrnou
část odpočtu DPH pomocí koeficientu (tj. v případě, že
má plátce kromě uskutečněných zdanitelných plnění s nárokem na odpočet
DPH i zdanitelná plnění osvobozená od daně podle § 25
zákona o DPH, u nichž nárok na odpočet nemá). Novelou je upraven
výpočet koeficientu tak, že do součtu jmenovatele se připočte, kromě stávajících
sčítanců, ještě příjem provozovatelů loterií a jiných podobných her,
který je osvobozen podle § 34 zákona o DPH.
- Druhá změna se týká terminologického upřesnění ve vztahu k
celním předpisům, kdy se slova "českých celních letišť" nahrazují slovy
"mezinárodních letišť".
- Třetí změnou je doplnění přílohy č. 1, tzn. doplnění
seznamu zboží podléhajícího snížené sazbě DPH o položku "85282114
- zvětšovače televizního obrazu pro slepé a částečně vidící".
C) K novele zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů
Anotace:
- V sazbách daně z příjmů fyzických osob bylo vypuštěno
nejvyšší daňové pásmo pro základ daně ve výši nad 1 104 000 Kč, pro které
dosud platila sazba daně 40 %. Tzn., že poplatník daně z příjmů fyzických osob
bude základ daně od 312 000 Kč zdaňovat pouze sazbou 32 %.
- Sazba daně z příjmů právnických osob je snížena
z 35 % na 31 %; dosavadní sazba 25 % zůstává zachována u
- investičních fondů, penzijních fondů a podílových fondů,
- samostatného základu daně vymezeného v § 20b zákona o daních z příjmů.
- Snižuje se z 25 % na 15 % zdanění příjmů uvedených v § 36 odst.
2 písm. a) zákona o daních z příjmů (např. zdanění dividend, podílů na zisku
společníků s. r. o. či členů družstva, vypořádacích podílů u společníků s.
r. o. či členů družstva, podílů na likvidačním zůstatku akciové společnosti, s.
r. o. či družstva, podíly na zisku tichého společníka, úrokových výnosů
plynoucích z titulu držby dluhopisů).
Při aplikaci novelizace uvedeného ustanovení je však nutné mít na zřeteli
provázanost zákona o daních z příjmů [vazba na ustanovení § 36 odst. 1 ve spojení
s § 22 odst. 1 písm. g) bod 3. a 4., které řeší samostatně zdanění některých
příjmů uvedených v § 36 odst. 2 písm. a) pro daňové cizozemce]. Z analýzy těchto
ustanovení vyplývá, že příjmy uvedené v § 36 odst. 2 písm. a) se zdaní
sníženou sazbou daně pouze tehdy, jsou-li příjemcem daňoví tuzemci. U daňových cizozemců
bude nadále uplatňována 25% sazba daně (pokud však smlouva o
zamezení dvojího zdanění nestanoví sazbu nižší) podle § 36 odst. 1 zákona o
daních z příjmů. (Jinými slovy: zákonodárce sice pravděpodobně chtěl snížit
daňovou sazbu rovněž pro daňové cizozemce, ale unikla mu vazba na § 36 odst. 1
zákona o daních z příjmů, takže se změna daňových cizozemců netýká.)
- Všechny výše uvedené změny sazeb daně se použijí až po zdanění příjmů
získaných od 1. ledna 2000.