|
ZÁKON č. 128/2003 Sb., |
kterým se mění zákon č. 256/2000 Sb., o Státním zemědělském intervenčním
fondu a o změně některých dalších zákonů (zákon o Státním zemědělském
intervenčním fondu), a zákon č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění
pozdějších předpisů |
Účinnost: |
4. 6. 2003,
vybraná ustanovení 1. ledna 2004 a dnem vstupu smlouvy o přistoupení České republiky
k Evropské unii v platnost. |
Zdroj: |
částka 48/2003 Sb. |
|
|
Oblast: Zemědělství, lesnictví
Novelizované předpisy:
- Zákon č. 256/2000 Sb., o Státním zemědělském
intervenčním fondu a o změně některých dalších zákonů (zákon o Státním
zemědělském intervenčním fondu)
- Zákon č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění zákonů č. 62/2000 Sb. a č. 307/2000
Sb.
Důvod úpravy:
Hlavním cílem novelizace a) zákona o Státním zemědělském
intervenčním fondu a b) zákona o zemědělství je vytvoření podmínek pro plnou
realizaci Společné zemědělské politiky Evropské unie po přistoupení České
republiky k Evropské unii. Novely vytvářejí právní rámec pro implementaci obou
pilířů politiky Evropské unie týkající se zemědělství a venkova,
tzn. pilíře organizace trhu a pilíře politiky rozvoje venkova a strukturálních
opatření týkajících se zemědělství a venkova.
Novelizace obou zákonů je velmi rozsáhlá a principiální ve vztahu k
budoucím poměrům po přistoupení ČR k EU.
Anotace:
A) K zákonu č. 256/2000 Sb., o
Státním zemědělském intervenčním fondu a o změně některých dalších zákonů
(zákon o Státním zemědělském intervenčním fondu)
- Dosavadní předmět činnosti Fondu se nově definuje a rozšiřuje
tak, aby Fond mohl po přistoupení České republiky k Evropské unii plně administrovat
Společnou zemědělskou politiku Evropské unie v oblasti společných organizací trhu.
Současně se v souladu s pojmoslovím Evropské unie a s aplikační praxí
stávajícího textu zákona zpřesňují jednotlivé pojmy.
- Upravuje se způsob financování Fondu. Mění se orgány Fondu (např. se ruší
prezidium), způsob odvolávání a jmenování jednotlivých funkcionářů a dále se
zpružňuje proces změny statutu Fondu.
- V samostatných paragrafech se podrobně řeší problematika dotací (vč. jejich
vracení a penalizace), subvencí při vývozu (dosud nebylo v zákoně řešeno),
intervenčního nákupu a prodeje, produkčních kvót (mléko, cukr - kvóty stanoveny na
výrobce nikoliv na pěstitele, bramborový škrob), finančních dávek na výrobu cukru,
uvádění půdy do klidu a nepotravinářského užití produkce řepky olejné z půdy
uváděné do klidu.
- Zavádí se nová ustanovení o výkonu kontroly (upravují některá specifická
oprávnění zaměstnanců Fondu vykonávajících kontrolu nad rámec ustanovení
obsažených v zákoně o státní kontrole). Zaměstnanci Fondu jsou oprávněni např.
pořizovat fotodokumentaci nebo ověřovat totožnost osob.
- Novost úpravy ustanovení o sankcích spočívá v rozšíření a zpřesnění
jednotlivých sankčních skutkových podstat v oblasti produkčních kvót mléka a cukru
a v zavedení postihu za neposkytování informací nebo za poskytování nepravdivých
informací.
B) K zákonu č. 252/1997 Sb., o
zemědělství
- Rozšířené ustanovení § 2 přehledně a vyčerpávajícím způsobem definuje
úlohu státu v zemědělství, přičemž se rozlišením účinnosti některých
ustanovení zohledňuje rozdíl v úloze státu v předvstupním období a v období po
přistoupení České republiky k Evropské unii.
- Vytvářejí se podmínky pro aplikaci nařízení ES - v oblasti společných
organizací trhu a příslušných orgánů, v programu strukturální podpory a podpory
financované výhradně z národních zdrojů. (Pozn.: nařízení ES platí sice přímo
pro ČR, nicméně je nutné vytvořit určité dílčí adaptační mechanismy pro
realizaci práv a povinností, jež jsou v nařízeních obsaženy.)
- Nově je upřesněno poskytování dotací - dotace z národních
programů poskytuje Ministerstvo zemědělství; v případech zdrojů z Evropských
společenství poskytuje dotace Státní zemědělský a intervenční fond (viz § 2
odst. 2); současně je v § 3 stanovena procedura žádostí o poskytnutí dotace. Dále
se stanoví povinnosti žadatele v oblasti poskytování informací
vyžádaných ministerstvem (nebo Výzkumným ústavem zemědělské ekonomiky) pro
objektivní vyhodnocení dopadu opatření zemědělské politiky; neposkytnutí
informací má za následek neposkytnutí dotace.
- Zavádí se evidence využití zemědělské půdy podle uživatelských vztahů
- tato evidence je nedílnou součástí integrovaného administrativního a kontrolního
systému (IACS), který je uplatňován Evropskou unií při poskytování tzv. přímých
plateb.
- Obdobně jako v novele zákona o Státním intervenčním fondu (viz výše) se
rozšiřují práva ministerstva při provádění kontroly (např.
oprávnění pořizovat fotodokumentaci nebo ověřovat totožnost osob).
- Zpřísňují se sankce (pokuty) za neplnění povinností uložených
tímto zákonem a dále se v souvislosti s novými režimy zavedenými novelou zavádějí
nové skutkové podstaty pokut.